Osakehuoneistorekisteri avataan 2019

Osakehuoneistorekisterin vaatimat lakimuutokset lähtevät lausuntokierrokselle maaliskuussa. Silloin valmistuu myös rekisterin rajapintakuvaus ja isännöintijärjestelmiä voidaan alkaa kehittää niin, että tiedot saadaan siirtymään automaattisesti rekisteriin.

Isännöinti pääsee aloittamaan taloyhtiöiden osakeluettelotietojen tarkistamisen vuonna 2019. Kuva: Zoja Ristikankare.

– Sähköisen osakehuoneistorekisterin lakiluonnos julkistettiin maaliskuussa. Tavoitteena on saada uudet taloyhtiöt rekisteröityä vuoden 2019 alusta, kertoo Maanmittauslaitoksen innovaatiojohtaja Antti Kosonen.

Kososen mukaan tavoite toteutuu, jos lainsäädäntö muutokset menevät eduskunnassa läpi syksyllä. Vanhojen taloyhtiöiden osakeluetteloiden ylläpito siirrettäneen Maanmittauslaitokselle kolmen vuoden siirtymäajan puitteissa. Tämän jälkeen osakkeenomistajat voivat sähköistää osakekirjansa.

Isännöinti tarkistaa rekisterissä olevat tiedot

Osakehuoneistorekisteriin siirtyminen alkaa migraatiovaiheella, jossa Maanmittauslaitos kokoaa asunto-osakeyhtiöiden omistajatiedot Patentti- ja rekisterihallituksen, Väestörekisterikeskuksen ja verottajan tiedoista. Tämän jälkeen taloyhtiöiden on tarkistettava tietonsa. Käytännössä isännöinti kuittaa rekisteriin, ovatko taloyhtiöllä itsellään olevat ja isännöinnin ylläpitämät osakastiedot samat kuin osakehuoneistorekisterissä olevat tiedot.

NÄMÄ VOIT TEHDÄ JO NYT

  • Päivitä taloyhtiön edustajatiedot Kaupparekisteriin ajan tasalle.
  • Hoida tarkistustyötä tekeville valtuudet kuntoon suomi.fi -palvelussa.
  • Kysele, miten oma järjestelmäntoimittajasi valmistautuu osakehuoneistorekisteriin.
  • Tarkista, että isännöintijärjestelmästä voi ladata tietoja ulos csv-tiedostoina.
  • Seuraa Isännöintiliiton viestintää aiheesta.
  • Viesti uudesta osakehuoneistorekisteristä myös asiakkaille esimerkiksi Kotitalon tuella.
  • Suunnittele, miten migraatiovaiheen tarkistustyö resursoidaan.
  • Mieti, miten osakehuoneistorekisteri helpottaa työntekoa yrityksessäsi ja millaisia mahdollisuuksia siitä on saatavissa pitkällä tähtäimellä.

– Työ saattaa vaatia isännöinniltä hetkellisesti lisää resursseja, sillä isännöintipalveluiden piirissä olevissa taloyhtiöissä isännöinti hoitaa tarkistustyön. Tarkistamisen voi aloittaa jossain vaiheessa vuotta 2019 ja omistajatietojen on oltava rekisterissä vuoden 2022 loppuun mennessä, kertoo Isännöintiliiton kehityspäällikkö Henrik Tuhkanen.

Näet koko artikkelin kirjautumalla Mappi-jäsenpalveluun.

Kirjaudu sisään

Uutishuoneeseen