Maanmittauslaitos ilmoitti osakehuoneistorekisterin viivästyksistä

Maanmittauslaitoksen osakeluettelon siirtoon tarkoitetun sähköisen palvelun käyttöönotto viivästyy. Osakeluettelon siirtopalvelu oli tarkoitus avata lokakuun lopussa. MML kertoo, että siirtopalvelun avaamista päätettiin lykätä, sillä loppuvaiheessa ilmeni palvelun turvallisuuden kannalta kriittisiä tietosuojaan liittyviä yksityiskohtia.

Tietosuojan varmistamiseksi MML rakentaa nyt palveluja, joita ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassa. Näiden täytyy olla käytettävissä, ennen kuin rajapinnat isännöintijärjestelmiin voidaan avata. Maanmittauslaitos päivittääkin suunnitelmia marraskuun aikana ja ilmoittaa rajapintojen valmistumiseen liittyvistä aikataulumuutoksista tämän jälkeen.

– Pahoittelemme, että palvelun käyttöönotto myöhästyy. Viivästyminen harmittaa, mutta haluamme olla varmoja, että palvelun käyttö on turvallista ja riskitöntä, ohjelmapäällikkö Jorma Turunen sanoo Maanmittauslaitoksen tiistaina julkaisemassa tiedotteessa.

Kun taloyhtiön osakeluettelo on siirretty osakehuoneistorekisteriin, isännöintijärjestelmä voi ryhtyä hyödyntämään huoneistotietojärjestelmän tarjoamia tietopalveluita siirretyn taloyhtiön osalta. Alle on luetteloitu ne osa-alueet, joista tietopalvelut koostuvat:

  • Yhtiön perustiedot: mm. nimi, Y-tunnus, luettelo osakeryhmistä
  • Osakeryhmän perustiedot: mm. nimi (esim. A11) ja osakkeet (esim. 1-100)
  • Osakeryhmän omistajien yhteystiedot: omistuksen tila, onko merkitty osakeluetteloon, nimi, postiosoite, sähköposti
  • Heräte osakeryhmän omistajavaihdoksesta ja osakeluetteloon merkitsemisestä

Voit katsoa MML:n aiemman infotilaisuuden tallenteen täältä. Isännöintijärjestelmän kytkeminen Huoneistotietojärjestelmään -osion diat löytyvät täältä.

Isännöintiliitto pitää isännöinnin tarpeita esillä

Isännöintiliitto on tehnyt aktiivisesti töitä sen eteen, että isännöinnin ääni on kuulunut ja kuuluu edelleen osakehuoneistorekisteriä koskevassa lainsäädännössä ja järjestelmänrakentamisessa. Pyrimme vaikuttamaan siihen, että isännöinnin siirtyminen osakehuoneistorekisterin käyttöön on mahdollisimman helppoa ja selkeää.

Ohessa Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallménin muutama poiminta niistä toiminnoista, joita isännöinti tarvitsee sujuvaan taloyhtiön hallintotyöhön:

  • Isännöitsijäntodistuksen uudet tiedot: Isännöintijärjestelmään pitää saada tieto siitä, milloin osakeluettelon pito on siirretty MML:lle ja onko osakekirjasta tietyn huoneiston osalta luovuttu
  • Tieto uudesta omistajasta: Tieto uudesta osakkaasta täytyy tulla isännöitsijälle osakehuoneistorekisteristä ”hälytyksenä” isännöintijärjestelmään
  • Yhtiössä lunastuslauseke: Kun tieto uudesta osakkaasta tulee ”hälytyksenä” isännöintijärjestelmään, samalla pitää tulla ”hälytys” myös mahdollisesta lunastuspykälästä tai vaihdannanrajoituslausekkeesta
  • Osakkeenomistajien osoitetiedot: Osakeluettelon siirron jälkeen osakkeenomistajien viralliset yhteystiedot (posti- ja sähköpostiosoite) löytyvät osakehuoneistorekisteristä, joten jatkossa tietojen tulee päivittyä automaattisesti myös isännöintijärjestelmään
  • Osakeoikeuksien käyttäminen: Isännöintijärjestelmästä (esimerkiksi ääniluettelosta) tulee käydä ilmi, että osakas on tullut yhtiön osakkaaksi sen jälkeen, kun osakeluettelo on siirretty Maanmittauslaitokselle.

Saamme jäseniltämme jonkin verran yhteydenottoja liittyen osakehuoneistorekisterin ja isännöintijärjestelmän yhteensopivuuteen. Isännöitsijät tuntuvat kaipaavan tietoa etenkin järjestelmätoimittajan ”asrek-valmiudesta” kaikkine yksityiskohtineen. Suosittelemmekin viestimään aiheesta ennakoivasti ja aktiivisesti kaikille asiakkaille.

Osakehuoneistorekisteriin liittyvissä teknisissä kysymyksissä lisätietoja antaa Maanmittauslaitoksen ohjelmapäällikkö Jorma Turunen, p. 040 179 5335, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi.