Messutunnelmia Keski-Suomesta

Taloyhtiöpäivä syntyy Keski-Suomen Ammatti-Isännöitsijät ry:n ja Kiinteistöliitto Keski-Suomen yhteistyönä.

Keski-Suomen Ammatti-Isännöitsijöiden puheenjohtaja Pasi Hakala ja Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen. Kuva Tero Takalo-Eskola.

Keski-Suomen Ammatti-Isännöitsijät Ry ja Kiinteistöliitto Keski-Suomi aloittivat vuonna 2018 hankkeen, jossa syvennetään yhdistysten yhteistyötä. Yhteistyöllä kehitetään kiinteistönpitoa alueella ja autetaan taloyhtiöiden lisäksi isännöitsijöitä, joille tarjoutuu uusia mahdollisuuksia kehittää ammatillista osaamistaan.

Yksi hankkeen tuloksista on Keski-Suomen Taloyhtiöpäivä -tapahtuma, joka järjestettiin Jyväskylän Paviljongissa marraskuussa toista kertaa. Tapahtuma keräsi yli 70 näytteilleasettajaa, 400 taloyhtiöiden hallitusjäsentä ja 100 isännöinnin ja kiinteistöalan ammattilaista.

Keski-Suomen Ammatti-Isännöitsi­jät ry:n puheenjohtaja Pasi Hakalan mukaan tapahtuman rakenne noudatteli edellisvuonna hyväksi havaittua mallia. Päivä starttasi isännöitsijöiden omalla luennolla, jatkui kaikille osallistujille yhteisillä messuilla ja päivän päätteeksi taloyhtiöväki pääsi kuuntelemaan vielä heille suunnattua koulutusosuutta.

– Hyvä messutunnelma säilyi koko päivän ajan. Näytteilleasettajien osastoilla riitti mukavasti kuhinaa, ja kävijöiltä saatiin pelkkää positiivista palautetta, sanoo tapahtuman toisena järjestäjänä toimineen Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Mukana myös Isännöintiteko 2019 -finaalissa.

• Keski-Suomen Ammatti-Isännöitsijät on yksi Isännöintiliiton jäsenyhdistyksistä. Siihen kuuluu 110 jäsentä.
  • Kiinteistöliitto Keski-Suomi on yksi Suomen Kiinteistöliiton jäsenyhdistyksistä, ja siihen
    kuuluu 1 600 taloyhtiötä.
  • Yhdistysten yhteistyöhanke
    ylsi Isännöintiteko 2019 -finaliin Isännöintiliiton palkinnoissa.

Tapahtuman yhtenä ideana on lisätä yhteistyötä taloyhtiöille palveluita tarjoavien paikallisten yritysten kanssa.

– Tänä vuonna saatiin messuosastolleuudenlaisia tarjontaa. Mukana oli esi­merkiksi arboristi kertomassa kävijöille suunnitelmallisesta pihapuuston hoidosta ja Sisäilmayhdistys lisäämässä kävijöiden tietoa sisäilma-asioista. Jyväskylän elävä kaupunkikeskusta ry ja paikallinen Kestävän kehityksen yhdistys JAPA ry esittelivät myös toimintaansa, Mähönen iloitsee.

Messujen lisäksi vieraille on tarjolla tietoiskuja sekä muun muassa lakineuvontaa. Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva puhui isännöinnin ammattilaisille, ja taloyhtiöiden koulutus­osuudessa kuultiin Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija Juho Järvisen esitys taloyhtiöiden suunnitelmallisesta taloudenpidosta ja talousarvion laatimisesta vuodelle 2020.

Pasi Hakala pitää tiivistyneen yhteistyön hyötyinä juuri osaamisen lisäämistä niin taloyhtiöiden kuin isännöinninkin puolella.

– Kun tieto ja osaaminen kasvaa, se sataa yhteiseen laariin. Molempien yhdistysten ja niiden jäsenten etu on, että taloyhtiöistä ja niiden kiinteistöistä osataan pitää hyvää huolta.

Yhdistykset koordinoivat parhaillaan koulutuksia vuodelle 2020. Myös talo­yhtiöpäivä on saamassa jatkoa.

Teksti Meri Siippainen
Kuva Tero Takalo-Eskola