Asko Laukkanen kisaa Isännöitsijä 2024 -palkinnosta

Isännöitsijä Asko Laukkanen (Reim Mikkeli Oy) on valittu Isännöitsijä 2024 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 18.9.2024.

Asko Laukkanen on isännöintialan konkari, jolla on pitkä kokemus niin isännöintiyrittäjyydestä, toimitusjohtajuudesta kuin isännöinnistäkin. Vuoden alussa hän palasi isännöitsijäksi, toimittuaan sitä ennen 10 vuotta saman yrityksen toimitusjohtajana. Tällä hetkellä Laukkanen (ITS, LKV) isännöi asunto-osakeyhtiöitä Mikkelin alueella.

Asiakkaat kuvaavat Laukkasta ammattitaitoiseksi isännöitsijäksi, joka hallitsee kokonaisuudet, ennakoinnin ja viestinnän. Erityisesti Laukkasta kiitetään siitä, miten hyvin hän osaa kuunnella asiakkaita.

Laukkanen painottaakin viestinnän roolia isännöintityössä. Vastaanottajan huomioiminen on tärkeää, sillä taloyhtiöhallitus koostuu usein maallikoista, joille kiinteistöalan kieli voi olla vierasta. Esimerkiksi tilinpäätöksiin liittyvät asiat Laukkanen pyrkii aina selkokielistämään.

– Isännöitsijänä olen tulkki insinöörikielen ja ”mattipekka-kielen” välillä. Vaikkapa ”hoitoylijäämä” on termi, joka pitää kyetä suomentamaan osakkaille, sanoo Laukkanen.

Asiakkaat kiittävät häntä myös hyvistä kokouskäytännöistä. Jokaisessa kokouksessa huolehditaan erityisesti jatkotoimenpiteistä, eli sovittaan seuraava tapaaminen, isännöitsijältä odotettavat toimet ja kokouksen jälkeinen asukastiedottaminen. Näin asioita saadaan varmasti eteenpäin.

Laukkanen kertoo pyrkivänsä valvomaan jokaisen isännöimänsä taloyhtiönsä etua ennakoiden:

– Taloyhtiömaailmassa kvartaali ei ole neljännesvuosi vaan 10 vuotta. Minun tehtäväni muistuttaa osakkaiden mieleen, mikä on koko taloyhtiön etu, vaikka se olisi ristiriidassa jonkun osakkaan oman edun kanssa.

Työyhteisönsä sisällä Laukkasella on ollut merkittävä rooli hyvän työilmapiirin luomisessa. Sama ihmisten kuuntelu näkyy tässäkin. Toimitusjohtajana hän pyrki aina kysymään tekijöiltään, millaisista asioista he motivoituvat. Nyt rivi-isännöitsijäksi siirryttyään Laukkanen uskoo erityisesti kiitosten ja kannustuksen voimaan.

Tulevaisuudessa Laukkanen toivoisi isännöintialan tulevan tunnetummaksi. Hän ei itse ole kaihtanut luoviakaan keinoja isännöinnin näkyvyyden lisäämisessä. Laukkanen on esimerkiksi omasta aloitteestaan käynyt kymmenen vuoden ajan Mäntyharjun lukiossa opettamassa asumistaitoja lukiolaisille ja kertonut samalla isännöinnistäkin. Hän kannustaa alalla toimijoita ammattiylpeyteen:

– Olkaamme ylpeitä ammatistamme ja varsinkin ammattinimikkeestämme. Miten muut sitä arvostavat, se on meistä itsestämme kiinni.

Isännöitsijä-finalistina Laukkanen haluaa pitää esillä alan koulutuksen kehittämistä. Lisäksi hän muistuttaa kollegasuhteista yli yritysrajojen:

–  Annetaan hyvän kiertää toimialallamme ja vaalitaan kollegasuhteita yli yritysrajojen. Jos minä tiedän jotain, joka hyödyttää muitakin, ei ole minulta pois vinkata siitä muille, sanoo Laukkanen.

Äänestykseen

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna pääsihteeri Raisa Harju, Keskuskauppakamari, toiminnanjohtaja Piia Moilanen, Kiinteistöliitto Itä-Suomi, toimitusjohtaja ja rehtori Jarno Tuimala, Kiinko, sekä johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt, Isännöintiliitto.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 18.9.2024.