Webinaari: Uusi tapa korjata sokkeleita

Valesokkelirakenne oli Suomessa 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla erityisen suosittu ratkaisu niin rivitalojen kuin kerrostalojenkin rakentamisessa. Valesokkelia suosittiin, koska se mahdollisti käynnin rakennuksiin esteettömästi ilman korotusta maan tasosta.

Vaikka esteettömyydestä on asujalleen etua, nyt vuosikymmeniä myöhemmin suureksi haasteeksi on muodostunut osin maan alle ulottuvien ja kosteusteknisesti toimimattomien sokkelirakenteiden kosteusongelmat.

Rakenteessa tapahtuvan kosteuspitoisuuden nousun seurauksena puurakenteisiin muodostuu haitallisia mikrobikasvustoja. Vauriot heikentävät sisäilmanlaatua, mikä voi aiheuttaa terveyshaittaa.

Vaurioituneesta sokkelirakenteesta, tai niin kutsutusta vale- tai piilosokkelirakenteesta, aiheutuvat sisäilmaongelmat ovatkin yleisin syy sokkelirakenteen korjaustarpeeseen. Vaurioita on hyvin vaikea havaita, ja useimmiten ensimmäisenä havahdutaan poikkeavaan hajuun asunnossa tai asukkaiden poikkeukselliseen oireiluun.

Pitkäikäisiä, kustannus- ja energiatehokkaita ratkaisuja on pyritty kehittämään vuosien ajan korjausvelan taltuttamiseksi. Consti toi syksyllä 2023 markkinoille uuden, patentoidun ratkaisun sokkelikorjaukseen.

15.5.2024 järjestetyssä Constin ja Isännöintiliiton webinaarissa tarjottiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

• Mistä vale- tai piilosokkelirakenteen ongelmat johtuvat?
  • Mitä tulee huomioida rakenteen korjauksessa?
  • Millainen on uusi, patentoitu ratkaisu sokkelikorjaukseen?

Puhujana oli rakennusterveysasiantuntija Ari Laamanen Kolona Oy:stä. Webinaarin moderoi Isännöintiliiton asiakkuusjohtaja Aki Salo.

Webinaarin esitysmateriaalin voit ladata täältä.

Videon tallenteen voit katsoa täältä.