Paikanna kattovuoto tehokkaasti

VILPE Sense säästää rahaa, mikäli yksikin isompi vuoto saadaan estettyä.

VILPE Sense on kehitetty estämään suurempia kosteusvaurioita ja siten säästämään korjauskuluissa.

Kiinteistöomistajat etsivät jatkuvasti keinoja alentaa ylläpitoon liittyviä kustannuksia. Erilaiset kosteusvauriot, kuten kattovuodot, johtavat usein kalliisiin korjauskustannuksiin.

Koska aika on kosteusvaurioiden vakavuuden ja hinnan kannalta ratkaiseva tekijä, nopea reagointi ongelmiin auttaa ehkäisemään suuremman kattoremontin. VILPE Sense -tuoteperhe on kehitetty vastaamaan tähän ongelmaan. Vuotopaikannusjärjestelmä hälyttää liiallisesta kosteudesta rakenteissa.

Paikanna vuodot ja kuivata tehokkaasti

VILPE Sense -tuoteperheeseen kuuluu kaksi järjestelmää: vuotopaikannus- ja kosteudenhallintajärjestelmä.

Vuotopaikannusjärjestelmä auttaa tunnistamaan vuotokohdan kattorakenteista, ja kosteudenhallintajärjestelmä puolestaan kuivattaa eristekerrosta tarpeen mukaan, ja vähentää siten kosteusvaurioiden riskiä. Molempia järjestelmiä voi käyttää erikseen tai yhdessä, jolloin ne tarjoavat kokonaisvaltaista suojaa kosteusvaurioita vastaan.

Järjestelmä valvoo katon kosteustasoa ja hälyttää liiallisesta kosteudesta, mahdollistaen nopean reagoinnin. Nopealla toiminnalla voidaan välttää laajoja ja kalliita korjaustoimenpiteitä, kuten eristevillojen ja pintamateriaalien täydellistä uusimista.

Pienen vuodon korjaaminen maksaa noin 1 500 euroa, mutta jos vuoto laajenee, kustannukset voivat nousta huomattavasti. Esimerkiksi 100 neliömetrin katon uusiminen voi maksaa 15 000 euroa.

Mikäli VILPE Sense -järjestelmä estää yhdenkin laajemman kosteusvaurion, säästöt voivat olla merkittäviä. Laskelmat osoittavat, että 100 neliömetrin kattoalueelta säästöt ovat noin 13 500 euroa, ja tuhannen neliömetrin alueelta jopa 78 500 euroa.

Kattovauriot ovat yleisiä, ja usein ne johtuvat ohjeidenvastaisista rakenteista tai riittämättömästä tuuletuksesta. Katon korjauskustannukset riippuvat vuodon laajuudesta, paikantamisen haasteista ja työolosuhteista, jotka voivat nostaa kustannuksia ja aiheuttaa vakavia vaurioita.

VILPE Sense auttaa tunnistamaan ongelmat varhain, mikä vähentää vahinkojen laajuutta ja korjauskustannuksia. Kattojen säännöllinen huolto ja älytuotteiden käyttö ovat keskeisiä keinoja vaurioiden ennaltaehkäisyssä.

Lue lisää: VILPE Sense -järjestelmän tuotto korjauskustannusten säästöissä kolmelle VILPE Sense -ratkaisulle kuvitteelliselle 2 000 neliömetrin katoilla.

Lisätietoja VILPE Sense -tuoteperheestä.

Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 3/2024.

Tällä palstalla kirjoittavat isännöinti- ja kiinteistöalan palveluntarjoajien asiantuntijat. Teksti on osa Isännöintiliiton ja VILPE Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi tai janne.tiitta@isannointiliitto.fi.