Jutellessani isännöintialan yrittäjien kanssa, kysyn usein mikä heidän mielestään on isännöintialan suurin haaste. Yhdeksän kymmenestä vastaa, että suurin haaste on osaavan työvoiman saatavuus. Se on ongelma nyt ja se tulee olemaan vielä suurempi ongelma tulevaisuudessa, jos emme saa alan arvostusta nousuun ja nuoria kiinnostumaan isännöintialasta.

Jo nyt kilpailu hyvistä työntekijöistä on kovaa ja alan kokeneet ammattilaiset voivat valita työpaikkansa. Miten tässä tilanteessa voisit työnantajana erottua joukosta positiivisesti? Ja miten varmistuisit siitä, että työntekijät pysyvät motivoituneena ja voivat olla ylpeitä siitä, että työskentelevät juuri tässä työpaikassa. Miten saisit puskaradion laulamaan positiivisesti?

Paljon on kiinni työnantajamielikuvasta. Sillä tarkoitetaan yrityksen mainetta ja mielikuvaa työnantajana. Työnantajamielikuva ratkaisee sen, saatteko tulevaisuudessa ne osaajat, joita menestyksenne vaatii.

Vahva työnantajamielikuva on myös erinomainen tapa rakentaa kilpailuetua. Vahva työnantajabrändi houkuttelee uusia yleisöjä ja sitouttaa olemassa olevia. Niin työntekijät, sidosryhmät kuin asiakkaatkin tykkäävät. Siksi työnantajamielikuvan rakentamisen pitäisi olla jokaisen alan yrityksen agendalla. Tuotteisiin ja palveluun liittyvä kilpailuetu on helposti kopioitavissa, mutta yrityskulttuuriin pohjautuvat vahvuudet ovat uniikkeja, eikä niitä niin vain monisteta.

Vahva työnantajamielikuva rakennetaan sisältä ulospäin. Jos työntekijät eivät oikeasti viihdy töissä eikä työn menestyksekkään tekemisen edellytykset ole kunnossa, ei työnantajamielikuva voi rakentua kestävälle pohjalle. Se ei riitä, että rakennat somessa kiiltokuvamaista kuvaa työyhteisöstä. Kaiken täytyy pohjautua todellisuuteen.

Vahva työnantajamielikuva rakennetaan sisältä ulospäin.

Työnantajamielikuvan rakentaminen vaatii pitkäjänteistä arvopohjaista työntekijöiden ja muiden kohderyhmien tarpeiden ymmärtämistä ja tietoista kulttuurin johtamista. Kun yrityksessä on sisäisesti asiat hyvin ja arki rullaa, voi tekemistä hehkuttaa ulospäinkin ylpeänä.

Miten voisit lähteä rakentamaan työnantajamielikuvaasi? Tässä kolme vinkkiä:

1. Selvitä lähtötilanne.

Tee henkilöstökysely, josta näet, miten työntekijät voivat ja mitä he oikeasti ajattelevat työpaikastaan. Kun tiedät missä mennään, tiedät mitä pitää kehittää. Jaa kyselyn tulokset avoimesti ja kerro mihin toimenpiteisiin ryhdyt kyselyn tulosten perusteella. Isännöintiliiton jäsenyritykset voivat vielä vuoden 2024 ajan tehdä henkilöstökyselyn maksutta Isännöintimittari -työkalulla.

2. Varmista, että työn tekemisen edellytykset ovat kunnossa.

Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, että prosessit ovat kunnossa, jokainen työntekijä tietää vastuunsa, valtuutensa ja tavoitteensa sekä sitä, että johto sitoutuu työhyvinvoinnin edistämiseen ja työntekijöiden tukemiseen. Urheilun termein: kaikki tietävät mihin suuntaan palloa on tarkoitus potkia, millä tavalla sitä potkitaan ja missä maali on.

3. Kerro tekemisestäsi ylpeästi ulospäin.

Hyvä kello kuuluu yllättävän kauas, kun sen suuntaa oikein. Kun työntekijät ovat ylpeitä työpaikastaan, he myös kertovat siitä mielellään eteenpäin. Työnantajamielikuvan, yrityskulttuurin ja henkilöstökokemuksen rakentamisessa ei olla koskaan valmiita, joten matkasta kannattaa kertoa avoimesti ihan alusta alkaen. Jo se toimii hyvänä erottautumistekijänä työmarkkinoilla, että kertoo yrityksen olevan kiinnostunut henkilöstökokemuksen kehittämisestä ja sen eteen tehtävistä toimenpiteitä. Yksi keino erottautumiseen ja matkastanne kertomiseen on Isännöintiliiton Vuoden Työpaikka -kilpailuun osallistuminen, jonka avulla saat rutkasti positiivista näkyvyyttä yrityksellesi.

Me Isännöintiliitossa haluamme nostaa alan hyviä työpaikkoja ja tehdä sitä kautta näkyväksi koko alan positiivista pöhinää. Siksi palkitsemme tänä vuonna isännöintialan Vuoden Työpaikan syyskuussa Isännöintipäivillä. Lue lisää ja hae pikaisesti mukaan. Hakuaikaa on 31.8.2024 saakka.

Kirjoittaja: Reetta Yrttimaa

Isännöintiliiton kehitysjohtajana haluan auttaa isännöintiä uudistumaan ja alan ammattilaisia loistamaan ammatillisesti. Tässä työssä minua ohjaa pitkä kokemus isännöinti- ja kiinteistöalalta erityisesti asiakaskokemuksen, viestinnän ja johtamisen parissa.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Reetta Yrttimaa

2 Kommenttia

  1. Reetalla on ollut varmasti mielenkiintoisia keskusteluja alan yrittäjien kanssa osaajista. Laajentaisin kirjoittajan perusasioiden luetteloa mm. alan kokeneempiin (lue vanhempiin) osaajiin: Voisivatko alan yritykset kenties luoda positiivisia mielikuvia ikääntyneempien rekrytoinneilla ja lupauksilla siitä, ettei joka käänteessä kysellä eläköitymisestä ? Uskon vahvasti, että tulevaisuudessa yli 65 vuotiaiden työssäkäynti on aiempaa yleisempää. Entistä vetreämpien konkareiden osaamispotentiaalia ei kannattaisi jättää hyödyntämättä, kuten nyt tilanne taitaa liian usein olla …
    Yritysjohdossa harvoin on sisäistetty, että yritysviestinnän tärkein kohde, eli alan asiakaskuntakin ikääntyy nopeasti.

    1. Erittäin hyvä pointti! Usein alan konkarit tekevät työtään todella suurella sydämellä ja intohimolla, eikä se into välttämättä katoa mihinkään eläkeiän lähestyessä. Ikääntyvä väestö on entistä hyväkuntoisempaa ja monet yli 65 -vuotiaat ovat kyvykkäitä ja motivoituneita jatkamaan työelämässä

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.