Asuntoyhteisöjen tupakointikieltoja koskevaa ohjeistusta on päivitetty

Asuntoyhteisöjen tupakointikieltoja koskevaa ohjeistusta sekä kieltojen hakemiseen liittyviä lomakkeita on päivitetty yhteistyössä Valviran, Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton ja Helsingin kaupungin kanssa. Tupakkalain mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Muutoksia on tehty asuntoyhteisöjen tupakointikielto-ohjeeseen (osa A), huoneiston haltijan kuulemislomakkeeseen (parveke ja ulkotilat) täyttöesimerkkeineen sekä tupakointikieltohakemuslomakkeeseen viranomaiselle. Muutostarpeet ovat liittyneet mm. muuttuneeseen lainsäädäntöön ja kertyneeseen oikeuskäytäntöön.

Lisäksi Valvira on jo helmikuussa 2024 päivittänyt kunnille tarkoitetun ohjeensa tupakointikieltohakemuksen käsittelystä sekä siihen liittyvästä valvonnasta (osa B). Edellä mainittu ohje on korvannut Valviran aikaisemman ohjeen vuodelta 2017. Keskeisimmät muutokset liittyivät säädösviittausten ja lainsäädännön ajantasaistamiseen sekä tuoreen oikeuskäytännön huomioimiseen.