Älykkäät energian varastointiin liittyvät ratkaisut, kuten akut, auttavat taloyhtiöitä vastaamaan energian hinnan vaihteluiden ja kysyntäpiikkien tuomiin haasteisiin. Isännöinnillä on tärkeä rooli, kun uusia ratkaisuja sovelletaan taloyhtiöiden tarpeisiin.

Pienyksikkökohtaiset, lyhytaikaiset energiavarastointiratkaisut ovat nousemassa merkittäväksi tekijäksi taloyhtiöiden energiatehokkuudessa ja kustannusten hallinnassa. Älykkäillä varastointiratkaisuilla, kuten akuilla, voidaan tasoittaa kustannuksia ja vähentää riippuvuutta ulkopuolisesta energiasta.

Akut mahdollistavat energian varastoinnin silloin, kun tuotanto on korkealla, mutta kulutus matalalla, ja energian hyödyntämisen kulutuksen ollessa huipussaan. Taloyhtiöiden tapauksessa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön varastointia päivällä, ja sen käyttämistä illalla, jolloin asukkaiden sähkönkulutus nousee.

Varastoitua energiaa voidaan käyttää myös silloin, kun sähköverkon hintapiikit osuvat taloyhtiön kulutushuippuihin.

Sähkön tuotannon jakaminen asunto-osakkeille edellyttää energiayhteisön perustamista, johon mm. Motiva (2024) on laatinut perehdyttämispaketin. Energiayhteisössä asuntojen omistajilla on jokaisella omat sopimuksensa, ja yhteisö jakaa tuotantonsa edelleen osakkaille erilaisin laskenta- ja hyvitysmenettelyin.

Isännöitsijät avainasemassa

Isännöitsijöillä on uusien, älykkäiden ratkaisujen käyttöönotossa merkittävä rooli. Uusien energiaratkaisujen, kuten akkujärjestelmien, käyttöönotto vaatii monimutkaista suunnittelua ja teknistä ymmärrystä. Isännöitsijällä on tärkeä rooli seuraavissa asioissa:

1. Parhaiden ratkaisujen arvioiminen taloyhtiön kannalta pitkällä ja lyhyellä aikavälillä

Akuista ja muista varastointiratkaisuista saatava hyöty voi jäädä vajaaksi, jos niiden käyttöä ja hallintaa ei osata optimoida. Tämä edellyttää taloyhtiöiltä usein konsulttien tai suunnittelutoimistojen asiantuntemusta tai isännöitsijöiltä syvällistä perehtymistä energiavarastointijärjestelmien toimintaan, kunnossapitoon ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin.

1. Elinkaaren ja integraation hallinta

Jotta akkujärjestelmiä voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti, niiden ylläpito ja säännöllinen huolto vaatii panosta. Käytössä olevien järjestelmien tulee olla ajanmukaisia ja kunnossa.

Lisäksi on ratkaistava, miten varastointijärjestelmät integroidaan olemassa oleviin energiainfrastruktuureihin, kuten lämmitysjärjestelmiin ja aurinkopaneeleihin. Integraation onnistuminen edellyttää syvällistä teknistä ymmärrystä ja suunnittelua, jotta järjestelmät voivat toimia saumattomasti yhdessä ja tuottaa taloyhtiölle parhaan mahdollisen hyödyn.

Uudet ratkaisut vaativat ajantasaista osaamista

Taloyhtiöissä on jo pitkään hyödynnetty erilaisia energiatehokkuutta parantavia ratkaisuja, mutta varastointiratkaisut tarjoavat aivan uuden tason energiatehokkuuteen. Akut ja muut varastointijärjestelmät voivat auttaa taloyhtiöitä saavuttamaan säästöjä erityisesti pitkällä aikavälillä ja vähentämään taloyhtiön ympäristövaikutuksia.

Akuilla toteutettavat energiavarastointiratkaisut tuovat mukanaan monia uusia käytännön kysymyksiä, joihin taloyhtiöiden hallitusten on otettava kantaa.

Pohdittavaksi jää, kuinka paljon energiaa tuotetaan, miten se tulisi varastoida, milloin varastoitua energiaa kannattaa käyttää ja kuinka järjestelmien elinkaari optimoidaan.

Näihin kysymyksiin vastaaminen edellyttää tietoa ja ymmärrystä energiavarastointijärjestelmien toimintaperiaatteista sekä kykyä soveltaa tätä tietoa taloyhtiön tarpeisiin. Tämä ei ole helppoa asiantuntevimmallekaan taloyhtiölle ja vastuu rakentavien ehdotusten tekemisestä jääkin varmasti isännöitsijän harteille. Näin ollen myös isännöitsijöiden on jatkuvasti päivitettävä osaamistaan energiavarastointijärjestelmien ja älykkään talotekniikan osalta.

Isännöitsijöiden panoksella voi olla ratkaiseva tekijä siinä, kuinka tehokkaasti taloyhtiöt pystyvät vastaamaan tulevaisuuden energiatarpeisiin. Kysymys kuuluukin, kuinka valmis juuri sinä olet tähän kehitysloikkaan?

Kirjoittajat lehtori Jaakko Etto, erityisasiantuntija Antti Niemelä ja kehittämispäällikkö Mirva Juntti toimivat sähkö-, ja energiatekniikan sekä vastuullisuuden asiantuntijoina Lapin ammattikorkeakoulussa.

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.