Takaisin Isännöintiliitto : Digitalisaatio ja saneeraus Digitalisaatio ja saneeraus Kumppanisisältö Julkaistu: 5.11.2024 Digiratkaisut helpottavat viestintää urakan aikana ja sujuvoittavat arkea sen jälkeen. Digiratkaisut tuovat selkeää hyötyä ja kustannussäästöjä taloyhtiöiden viestintään ja yhteistilojen hallintaan. Ne tarjoavat myös merkittäviä etuja saneerauksen aikana: jo urakan suunnitteluvaiheessa porrastetusti käyttöön otetut digipalvelut sujuvoittavat urakkaviestintää ja tehostavat viestintää aina käynnistysvaiheesta urakan jälkiseurantaan. – Korjaustöiden yhteydessä tehdyt asennukset ovat taloudellisesti järkeviä, kun sähkövedot ja lukostot ovat jo työstössä. Saneeraustyöt ovat myös otollinen ajankohta taloyhtiön yhteistilojen kartoittamiseen ja käytön optimoimiseen. Varausjärjestelmän ja siihen integroidun kulunohjauksen avulla yhteistilojen hyötykäyttö helpottuu ja tehostuu, tarjoten asukkaille suurimman hyödyn ja turvan, One4all Finlandin Mikko Kuoppa kertoo. Digitaalinen viestintä tavoittaa tehokkaasti, One4all Finlandin Mikko Kuoppa sanoo. Suunnittelu ja toteutus Ennen urakkaa toteutettavat ennakkokyselyt helpottavat mm. materiaalivalintojen tekemistä. Asiakirjat ja aikataulut pysyvät sovelluskansiossa helposti ajantasaisina, kaikkien osapuolten saatavilla. Urakoitsijoiden on helppo käyttää taloyhtiön digitaalista viestintäkanavaa, mikä vähentää hallinnon ja kiinteistöhuollon työmäärää. Urakan aikainen reaaliaikainen tiedottaminen asukassovellukseen ja porrasnäytöille on vaivatonta ja tavoittaa asukkaat sekä osakkaat. Asukkaat saavat nopeasti tiedon vesi- ja sähkökatkoista ja muista arkeen vaikuttavista asioista, ja osakkaat saavat sovelluksen kautta jatkuvasti tietoa ajankohtaisista asioista, vaikka eivät olisi itse paikan päällä. Digitaalisin keinoin toteutettu urakka- ja asukasviestintä paitsi tehostaa viestin perillemenoa, myös tukee vastuullisen taloyhtiön tavoitteita. Vähentämällä tulostusta ja jakelua säästyy kuluja, ja samalla ympäristökuorma vähenee. Jälkiviestintä ja arki Urakan jälkeiset vika- ja puutekyselyt, asukastyytyväisyyskyselyt sekä dokumenttien säilyttäminen hoituvat sovelluksen kautta, jolloin kaikki oleellinen tieto säilyy keskitetysti ja on helposti saatavilla. Jos taloyhtiössä on otettu käyttöön sähköistetty lukitus, se kannattaa kytkeä yhteistilojen varauksiin. Ulko-oven väliaikaiskoodia voidaan käyttää parantamaan yleistä asumisturvallisuutta. Taloyhtiön saneeraustyön yhteydessä käyttöön otetut digiratkaisut aktivoivat ja ohjaavat asukkaita hyödyntämään ratkaisuja, jolloin niiden käyttö urakan jälkeen on helppoa ja luontevaa. One4all Finlandin digitaaliset ratkaisut lisäävät asumisen laatua ja turvallisuutta taloyhtiössä ja parantavat yleistä asumiskokemusta. Teksti ja kuva: One4all Finland Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 5/2024. Tämä palsta on osa Isännöintiliiton ja One4All Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi, janne.tiitta@isannointiliitto.fi tai jenni.mahanen@isannointiliitto.fi.