Aran tehtävät siirtyvät osaksi ympäristöministeriötä

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aran toiminnot siirtyvät ympäristöministeriöön vuonna 2025. Lisäksi Valtion asuntorahasto VAR sulautetaan osaksi valtion talousarviota.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi 24. kesäkuuta 2024, että Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aran toiminnot itsenäisenä virastona päättyvät, ja sen tehtävät siirretään ympäristöministeriöön vuonna 2025.

Linjaus Aran tehtävien siirrosta ministeriöön on valmisteltu ympäristöministeriön valtiosihteeri Mika Nykäsen johtamassa valtion tukeman asuntotuotannon kehittämisen työryhmässä. Nyt tehdyissä linjauksissa on kyse hallinnollisesta uudistuksesta, eivätkä ne vaikuta asuntopolitiikan sisältökysymyksiin. Linjaukset perustuvat hallitusohjelmaan ja valtionhallinnon tuottavuusohjelman toimeenpanoon.

Hallitus on päättänyt myös sulauttaa Valtion asuntorahasto VARin osaksi valtion talousarviota vuoden 2025 aikana. Tähän mennessä VAR on toiminut valtion budjetin ulkopuolisena rahastona.

Suomalaisen asuntopolitiikan ohjauksessa tapahtuu nyt paljon asioita. Aran ja VARin sulauttamisen valtionbudjettiin voi nähdä niin, että valtionhallinnon tuottavuusohjelma iskee nyt myös asumisen ohjaukseen ja ARA-tuetun asuntotuotannon tukirakenteisiin. Samalla valtion tuesta eri asumismuodoille tulee läpinäkyvästi osa valtion vuosittaisia budjettineuvotteluja ja sikäli todennäköisesti myös kiivaamman poliittisen keskustelun kohde, Mia Koro-Kanerva kuvailee.

Isännöintialan ammattilaisten keskuudessa muutokset voivat vaikuttaa erityisesti vuokrataloyhtiöissä työskentelevien arkeen.

Käytännön muutokset esimerkiksi ARA-tuetun asuntotuotannon arkeen ja valvontaan nähdään vasta ajan kanssa, Koro-Kanerva sanoo.

Tiedote ympäristöministeriön sivuilla: Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja Aran lakkauttamisesta ja tehtävien siirtämisestä ministeriöön