Leevi Lumiranta kisaa Isännöitsijä 2024 -palkinnosta

Leevi Lumiranta (Tapiolan Lämpö Oy) on valittu Isännöitsijä 2024 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 18.9.2024.

Isännöitsijä Leevi Lumiranta tuli alalle muutama vuosi sitten opiskeltuaan ensin LVI-merkonomiksi. Jo alalle tullessaan hän tuli lanseeranneeksi työpaikalleen Tapiolan Lämpöön uuden toimintamallin: oppisopimuslaisten kouluttamisen.

– Kysyin Tapiolan Lämmöstä, lähtisivätkö he testaamaan oppisopimusmallia kanssani, ja päädyin sitä kautta tehtävääni, kertoo Lumiranta.

Lumiranta (IAT) isännöi Espoon alueella monenlaisia kohteita pienistä rivitaloyhtiöistä isoihin kiinteistöihin, kuten paikallinen museokeskus ja muutamat alueen koulut.

Työyhteisössään Lumiranta tunnetaan kehityshenkisenä ongelmanratkaisijana, jolta löytyy kykyä kuunnella muita. Hän uudistaa mielellään käytäntöjä niin työyhteisön sisällä kuin asiakkaidenkin suuntaan.

Yksi Lumirannan vahvuuksista ovat isännöinnin järjestelmät. Hän tukee kollegoja niiden käytössä ja pilotoi uusia toiminnallisuuksia. Asiakkaitaan Lumiranta kannustaa pieniin digiloikkiin. Näitä ovat olleet esimerkiksi asiakasyhtiön vesimittarien seurannan siirtäminen pilvipalveluun ja hallitusten kouluttaminen taloyhtiösivujen ja taloudenseurannan käyttöön.

Asiakkailta Lumiranta saa positiivista palautetta asiakaspalvelutaidoistaan sekä aktiivisuudestaan hankkeiden ja selvitysten loppuunsaattamisessa.

– Suurin onnistumiseni on luottamuksellisten suhteiden luominen osakkaisiin ja hallituksiin. Tärkeimmät tehtäväni isännöitsijänä ovat taloyhtiöhallitusten tekemien päätösten vieminen aktiivisesti eteenpäin ja nopea reagointi esimerkiksi muuttuvaan taloustilanteeseen, Lumiranta sanoo.

Lumirantaa kiitetään myös selkeästä viestinnästä. Tiivis kommunikointi hallitusten, osakkaiden, urakoitsijoiden ja muiden palveluntuottajien kanssa takaa Lumirannan mukaan myös sen, että isännöinti pystyy reagoimaan muutoksiin ripeästi.

Asiakkaita Lumiranta kuuntelee esimerkiksi toteuttamalla kyselyjä ajankohtaisista aiheista, kuten sähköautojen latauspisteitä koskevista tarpeista tai lämmityksen toimivuudesta.

Isännöitsijä 2024 -finalistina Lumiranta haluaa edistää isännöintialan kiinnostavuutta ja tunnettuutta erityisesti nuorten silmissä.

– Nuorten on vaikea löytää alaa, jos siitä ei tiedä mitään tai se sekoittuu esimerkiksi huoltoon. Tämä on antoisaa ja palkitsevaa työtä, jossa törmää päivittäin uusiin asioihin, joihin pääsee keksimään uusia ratkaisuja, Lumiranta sanoo.

Äänestykseen

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna pääsihteeri Raisa Harju, Keskuskauppakamari, toiminnanjohtaja Piia Moilanen, Kiinteistöliitto Itä-Suomi, toimitusjohtaja ja rehtori Jarno Tuimala, Kiinko, sekä johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt, Isännöintiliitto.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 18.9.2024.