Mari Stagnäs kisaa Isännöintiammattilainen 2024 -palkinnosta

Kehitysasiantuntija Mari Stagnäs (Retta Isännöinti) on valittu Isännöintiammattilainen 2024 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 18.9.2024.

Mari Stagnäsin ura kehitysasiantuntijaksi on kulkenut isännöintityön kautta. 20 vuotta alalla toiminut Stagnäs aloitti isännöinnin asiakaspalvelussa, kouluttautui isännöitsijäksi ja työskenteli kymmenisen vuotta siinä roolissa, ennen siirtymistään yksikönpäälliköksi. Nykyisissä tehtävissä kehitysasiantuntijana Stagnäs on toiminut runsaat kolme vuotta.

Stagnäsiä kiitetään päteväksi perehdyttäjäksi ja kouluttajaksi. Kollegat arvostavat erityisesti hänen kykyään tiivistää laajoja kokonaisuuksia ymmärrettäviksi opintokokonaisuuksiksi.

Stagnäs itse pitää vahvuutenaan kykyä asettua isännöinnin saappaisiin.

– Ymmärrän isännöitsijöiden arkea ja työtehtäviä. Pystyn myös tunnistamaan alan osaamis- ja koulutustarpeita.

Kehitysasiantuntijana Stagnäs vastaa valtakunnallisesti kaikkien Retta Isännöintiin tulevien uusien isännöitsijöiden alkuperehdytyksistä, joissa keskitytään yrityksen järjestelmiin ja käytäntöihin. Lisäksi hän kouluttaa Retta Isännöinnin työntekijöitä vuosikellon mukaan toistuvissa asioissa, kuten yhtiökokouksissa ja tilinpäätöksissä. Ajankohtaiskoulutuksiin osallistuu vuosittain satoja rettalaisia.

Jatkuvaan oppimiseen kannustaminen näkyy Stagnäsin toteuttamissa verkkokursseissa, jotka ovat kaikkien Retta Isännöinnin työntekijöiden saatavilla.

– Työn alla on parhaillaan myös jatkuvaan oppimiseen liittyviä oppimispolkuja kokeneille isännöitsijöille, Stagnäs kertoo.

Stagnäsin tekemän työn hyödyt näkyvät paitsi rettalaisille itselleen myös heidän asiakkailleen. Valtakunnallisilla koulutuksilla vankistetaan esimerkiksi isännöitsijöiden osaamisen tasalaatuisuutta ja säästetään aikaa asiakastyölle.

”Stagnäs kouluttaa työntekijöitämme hyödyntämään järjestelmiä arjen isännöintityössä tehokkaasti, jotta aikaa vapautuu asiakastyöhön.” ”Aikaa säästyy, kun jokaisen isännöitsijän ei tarvitse erikseen selvittää käytäntöjä esimerkiksi lakimuutostilanteissa, vaan he saavat asiasta tiivistetyn koulutuksen ”, kommentoi kollega.

– Minulle vastuullisuus näkyy siinä, että meillä on osaavia tekijöitä.  Edistän sitä kouluttamalla ja jakamalla tietoa sekä havainnoimalla koulutustarpeita, Stagnäs itse sanoo.

Myös Isännöintiammattilainen 2024 -finalistina Stagnäs haluaa pitää esillä koulutuksen, osaamisen ja yhteistyön tärkeyttä. Tulevaisuudessa hän toivoo, että alan koulutus keskittyisi oppisopimusten sijaan koululaitoksiin ja alalle saataisiin erilaisia täydennyskoulutuksia, joilla päivitetään osaamista. Lisäksi hän uskoo, että erikoistumisen tarve alalla kasvaa, jolloin yhteistyöstä tulee entistä tärkeämpää.

– Muuttuvassa maailmassa ei voi olla enää ydinisännöitsijää, joka hanskaa kaiken isännöintiin liittyvän, vaan meillä on kaikilla omat erikoisosaamisalamme. Rettalla onkin sanonta ”Isännöinti on sitä, mitä teemme yhdessä”, sanoo Stagnäs.

Äänestykseen

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöintiammattilaista, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin päätoimisena isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna pääsihteeri Raisa Harju, Keskuskauppakamari, toiminnanjohtaja Piia Moilanen, Kiinteistöliitto Itä-Suomi, toimitusjohtaja ja rehtori Jarno Tuimala, Kiinko, sekä johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt, Isännöintiliitto.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 18.9.2024.