Teija Eklund kisaa Isännöintiammattilainen 2024 -palkinnosta

Toimistopäällikkö Teija Eklund (Aura Isännöinti Oy) on valittu Isännöintiammattilainen 2024 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 18.9.2024.

Toimistopäällikkö Teija Eklund työskentelee vuosi sitten perustetussa turkulaisessa Aura Isännöinnissä ja on samalla myös yrityksen osakas.

– Toimistopäällikön tehtävä voisi kulkea myös nimellä toimistoisännöitsijä. Työnkuvani on laajennettu kiinteistösihteerin tehtävistä. Palvelen asiakkaitamme, ja vastaan laskutuksesta vastikkeista ja yhteydenpidosta kirjanpitoon, mutta tuen samalla isännöintiä sen tehtävissä, Eklund kertoo.

Taustalla hänellä on 15 vuoden kokemus alalta ja niin kaupallisen alan kuin isännöinninkin koulutus. Aiemmissa töissään hän on ehtinyt työskennellä esimerkiksi apulaisisännöitsijänä.

Aura Isännöinnissä Eklund on ollut keskeinen tuki uuden yrityksen perustamisessa. Hän on huolehtinut prosessien hiomisesta ja dokumentoinnista, yritysauktorisoitumisen valmistelemisesta, uusien isännöintikohteiden haltuunotosta ja saattamisesta yrityksen järjestelmiin, sekä yhteistyön käynnistämisestä ulkoistetun kirjanpidon kanssa.

Kollegat kiittävät häntä rautaiseksi ammattilaiseksi ja tiimipelaajaksi, johon voi luottaa asiassa kuin asiassa.

Hän saa kehuja erityisesti asiakaspalvelutaidoistaan ja kyvystään ”nähdä pöydän toiselle puolelle”. Eklund jaksaa hoitaa asiakkaan haastavatkin tilanteet rauhallisesti. Asiakastilanteissa hän uskoo kohtaamisten voimaan.

– Pyrin luomaan asiakastilanteeseen välittömän ilmapiirin. Asiakkaan on tunnettava, että asiat ovat hyvässä hoidossa ja asiakkaan kysymyksiin perehdytään, Eklund kuvaa.

Eklund on huomannut, että usein hyvä asiakaskokemus syntyy jo siitä, että asiakkaalle pystyy tarjoamaan vähän enemmän, kuin mitä hän pyytää. Esimerkiksi vuokralaisen vedenkulutuksesta huolestunut sijoittajaosakas rauhoittui, kun Eklund kävi hänen kanssaan läpi vedenkulutukseen liittyvää vertailudataa.

Töissään Eklund neuvoo ja kouluttaa myös omaa henkilökuntaa. Uudessa yrityksessä tämä tarkoittaa esimerkiksi uusiin prosesseihin ohjeistamista ja yrityksen järjestelmiin perehdyttämistä. Taustalla Eklundilla on aiemmista töistä kerättyä oppia siitä, miten esimerkiksi yrityskauppojen myötä saapunut henkilöstö saadaan ohjattua mukaan yhteiseen tekemiseen.

Isännöintiammattilainen-finalistina Eklund toivoo voivansa nostaa isännöintialaa esiin, niin että ala saisi uusia tekijöitä.

– Tällä alalla ei kokemukseni mukaan ole esimerkiksi ikärasismia, vaan kaikenlainen elämänkokemus on hyödyksi, Eklund kiteyttää.

Lisäksi hän haluaa nostaa esiin ihmiskohtaamisten tärkeyttä.

– Isännöintiin liittyviä palveluja ei voi täysin automatisoida. Jos kaikki asioiminen tapahtuu verkossa, asiakas ei enää välttämättä saa käsiinsä henkilöä, joka tuntee kohteen. Paikallistuntemus ja asiakkaan kohtaaminen ovat tärkeitä.

Äänestykseen

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöintiammattilaista, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin päätoimisena isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna pääsihteeri Raisa Harju, Keskuskauppakamari, toiminnanjohtaja Piia Moilanen, Kiinteistöliitto Itä-Suomi, toimitusjohtaja ja rehtori Jarno Tuimala, Kiinko, sekä johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt, Isännöintiliitto.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 18.9.2024.