Takaisin Isännöintiliitto : Työntekijäkokemus on asiakaskokemusta tärkeämpää Työntekijäkokemus on asiakaskokemusta tärkeämpää Ajankohtaista Julkaistu: 20.6.2018 Muokattu: 15.11.2018 Mikko Kemiläinen haluaa antaa isännöintiyritysten johdolle työkaluja yksilöllisiin johtamistilanteisiin. Mikko Kemiläisellä riittää tarinoita johtamisesta, sillä hän on tehnyt, tutkinut tai kouluttanut johtamista jo yli 30-vuotta. Nykyään Ramboll Management Consultingin maajohtajana toimiva Kemiläinen kertoo huvittuneena, kuinka hänen aiemmassa työpaikassaan oli keksitty, että suomalainen johtaminen on niin hyvää, että se pitää viedä maailmankartalle. Vahvan perstuntuman tueksi Kemiläinen päätti ottaa otannan pohjoismaisesta tietokannasta, johon oli kerätty valtavat määrät työpaikkatutkimuksia ja kyselyitä. – Suomalaiset olivat ykkösiä, mutta väärällä tavalla. Tutkimusten mukaan suomalaisten johtajien luoma työilmapiiri oli ylivoimaisesti epämotivoivin, hän paljastaa. Liialliselle hypelle on helppo nauraa, mutta puutteellinen johtajuus on todellinen ongelma isoissa ja pienissä yrityksissä. Panoksena ei ole pelkästään työviihtyvyys, vaan yrityksen kannattavuus: innostavan johtamisen luoma energisoiva ilmapiiri tuottaa jopa 30 % lisää viivan alle, Kemiläinen vakuuttaa. – Nyt puhutaan paljon asiakaskokemuksesta, mutta sitä ennen työntekijäkokemuksen tulee olla kunnossa. Jokainen johtaja voi miettiä, mitä tuo tullessaan huoneeseen: innostusta vai ahdistusta, hän jatkaa. Motivointi on tärkeä, mutta vain yksi työkalu hyvän johtajan pakissa. Johtajan pitäisi tunnistaa yksilölliset tilanteet ja ihmiset, ja valita työkalu sen mukaan. Toisinaan pitää olla visionäärinen, toisinaan käskyttävä. Johdonmukaisuuden on silti säilyttävä: – Jos eri johtamistavat eivät tule luonnostaan, lopputulos näyttää feikiltä, Kemiläinen muistuttaa. Organisaatiokaavio ylösalaisin Kemiläinen haluaa saada johtajat ymmärtämään, että johtaminen on viestintä- ja palveluammatti. – Aina nähdessäni organisaatiokaavion, jossa johtajat ovat ylimpänä, käännän sen ympäri. Johtajan tehtävä on mahdollistaa alaistensa toiminta, hän toteaa. Liian tiukka organisaatiorakenne tai ahdas strategia asettaa rajoja työntekijöiden ajattelulle ja tekee yrityksestä jäykän. Vapautunut ja innostunut työilmapiiri vaatii kulttuurinmuutosta, jossa johdon rooli on ratkaiseva. – Muutos mahdollistuu vain ja ainoastaan johdon käyttäytymisen kautta. Organisaatio kopioi johdon käyttäytymistä. Kemiläisen seuraava haaste on kehittää isännöintialan johtamiskulttuureja. Yhdessä kollegansa Janne Marniemen kanssa hän valmentaa isännöintiyritysten johtoa syksyn valmennusohjelmassa. Kemiläinen tunnistaa johtamiskoulutusten haasteen: miten kasvaa johtajaksi. – Jos pystyn auttamaan ihmisiä ajattelunsa avaamisessa, muutos on mahdollista, Kemiläinen kannustaa. Minä muutoksen johtajana -valmennusohjelma alkaa 28.11. Koulutus on tarkoitettu isännöintiyritysten avainhenkilöille. Uutishuoneeseen
Mikä yhdistää suomalaisia johtajia? Mikä yhdistää suomalaisia johtajia? Ajankohtaista 3.10.2018 Katso Mikko Kemiläisen videohaastattelu.
Minä muutoksen johtajana – Isännöintiliiton valmennusohjelma 1 Minä muutoksen johtajana – Isännöintiliiton valmennusohjelma 1 Tapahtuma 22.1. - 12.3.2019 Onko yrityksesi kehitysputki tukossa? Ideoita riittää, mutta mikään ei muutu? Isännöintiliiton jäsenille räätälöity johdon valmennusohjelma alkaa marraskuussa.