Takaisin Isännöintiliitto : Päivi Tuunanen: Kehitys ei valu ylhäältä alas Päivi Tuunanen: Kehitys ei valu ylhäältä alas Artikkelit Julkaistu: 19.10.2018 Johtajan esimerkki on tärkeää toimintatapojen muuttamisessa, mutta henkilöstöä tarvitaan niiden kehittämiseen. On tärkeää puhua muistakin kuin työasioista, Päivi Tuunanen sanoo. Kuva: Opa Latvala Kuka vie uudet palvelut ja ideat asiakkaillesi? Vastaus on henkilöstö, eivät esimiehet. Sen vuoksi henkilöstö on avainasemassa, kun isännöintiyritys kehittää toimintatapojaan ja tuotteitaan, sanoo talouspäällikkö Päivi Tuunanen Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:stä. – Tällä hetkellä keskustellaan paljon digitalisoitumisesta ja palvelujen sähköistämisestä. Siihen pitää ottaa henkilöstö mukaan, jotta markkinointi asiakkaille ei jää puolitiehen, Tuunanen sanoo. Hän muistuttaa, että asiakkaat eivät ota käyttöön hienointakaan sähköistä palvelua, jos siitä ei aktiivisesti kerrota. – Henkilökunnan pitää jaksaa ohjata ja neuvoa sähköisen palvelun pariin. Asiakaspalvelussa on muistettava aina kertoa, että tämäkin asia etenisi sitä kautta nopeammin. Asiakkaat eivät ota käyttöön hienointakaan sähköistä palvelua, jos siitä ei aktiivisesti kerrota. Näin ei käy, jos uudet toimintatavat kehitellään ylimmässä johtoportaassa ja yritetään sitten vain ottaa käyttöön koko henkilöstön kanssa. Tuunasella on hyviä kokemuksia henkilöstön kanssa kehittämisestä esimerkiksi, kun yritys mietti viestintänsä uudistamista. Jokaisesta yksiköstä oli henkilökunnan edustaja mukana jo suunnitteluvaiheessa. – Siten saadaan mukaan käyttäjän näkökulma eli miten asiat oikeasti toimivat. Vertaistuki ja perehdytys auttavat pitkälle Tuunanen aloitti yrityksessä muutama kuukausi sitten. Hän johtaa yrityksen taloushallinto- ja asiakaspalveluyksikköä, jossa työskentelee kolme kiinteistösihteeriä ja kuusi kirjanpitäjää. Hän tekee asiakkaiden kirjanpitoa itsekin, mutta tarkoituksella vähemmän kuin muut kirjanpitäjät. Vähän alle puolet työajasta on varattu johtamiseen. – Tilanne on sikäli hyvä, että edeltäjäni on yrityksessä töissä edelleen ja voin kysyä häneltä paljon, Tuunanen sanoo. Työasioista pääsee kysymään ja keskustelemaan myös yksiköiden esimiesten muodostaman tiiviin johtoryhmän kanssa. Tuunanen arvostaa työyhteisön välitöntä ilmapiiriä. – On tärkeää, että henkilöstö ja esimiehet tapaavat kahvilla yhtä aikaa yli yksikkörajojen ja puhuvat muistakin kuin työasioista. Silloin ei ole ongelma kysyä työasioitakaan.Juttu on osa Ajatuksia isännöinnin johtamisesta -sarjaa. Lue muut osat täältä.
Ajatuksia isännöinnin johtamisesta Ajatuksia isännöinnin johtamisesta Artikkelit 8.8.2018 Ajatuksia isännöinnin johtamisesta -sarjassa esimiehet ja johtajat kertovat näkemyksiään johtamisesta muuttuvalla isännöintialalla.
Minä muutoksen johtajana – Isännöintiliiton valmennusohjelma 1 Minä muutoksen johtajana – Isännöintiliiton valmennusohjelma 1 Tapahtuma 22.1. - 12.3.2019 Isännöintiliitto järjestää jäsenyritysten johdolle viidelle päivälle ajoittuvan valmennusohjelman, jossa pureudutaan johtajan rooliin muutoksessa.
Mikä yhdistää suomalaisia johtajia? Mikä yhdistää suomalaisia johtajia? Ajankohtaista 3.10.2018 Mikä on suomalaisten johtajien suurin haaste? Mitä tarkoittaa resilienssi? Valmennusohjelman kouluttaja Mikko Kemiläinen vastaa videolla.
Aamiaisinfo: Asiakkuuksien suunnitelmallinen johtaminen Aamiaisinfo: Asiakkuuksien suunnitelmallinen johtaminen Tapahtuma 14.11.2018 Jäsenyrityksille maksuttomassa aamiaisinfossa puhutaan mm. siitä, miten hallitustyöskentelystä voi tehdä tehokkaampaa ja suunnitelmallisempaa ja mikä merkitys asukaskokemuksella on isännöinnin uudistumis- ja erottautumismahdollisuuksille.