Taloyhtiöt ja tietosuoja (GDPR)

Tietosuoja-asetus koskee myös taloyhtiöitä, sillä taloyhtiöt käsittelevät asukkaiden ja osakkaiden henkilötietoja.

EU:n yleinen tietosuoja-asetus on tullut velvoittavaksi 25.5.2018 alkaen. Tietosuoja-asetuksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa ja turvata henkilötietojen käsittelyä. Tietosuoja-asetuksen velvoitteet koskevat kaikkia organisaatioita, jotka käsittelevät henkilötietoja toiminnassaan. Tästä lähtien jokaisen henkilötietoja toiminnassaan käsittelevän organisaation on pitänyt täyttää asetuksen vaatimukset. Asetusta täydentämään on säädetty tietosuojalaki.

Taloyhtiöillä on tarve käsitellä henkilötietoja täyttääkseen laista johtuvat velvollisuutensa ja pyörittääkseen omaa toimintaansa. Tietosuoja-asetus koskee näin ollen myös taloyhtiöitä. Taloyhtiöllä on velvollisuus muun muassa informoida asukkaita ja osakkaita henkilötietojen käsittelystä, sekä sopia tietojen käsittelystä kirjallisesti ulkoisen henkilötietoja käsittelevän palveluntarjoajan, kuten isännöintiyrityksen tai huoltoyhtiön välillä.

Jos taloyhtiöllä on ammatti-isännöitsijä, huolehtii isännöitsijä tavallisesti taloyhtiön tietosuojaa koskevien velvoitteiden täyttämisestä.

Taloyhtiöasumisen tietosuojatulkintoja

Tietosuoja-asetus on yleinen henkilötietojen suojaa sääntelevä säädös, eikä se anna suoria vastauksia taloyhtiöasumisessa vastaan tuleviin moninaisiin henkilötietojen käsittelyn tilanteisiin. Asunto-osakeyhtiölaissa ei myöskään ole tietosuojaa koskevia säännöksiä.

Tietosuojavaltuutetun toimiston ylläpitämillä verkkosivuilla on kattavasti yleistä tietosuojaan liittyvää tietoa ja lisäksi sivuilla on vastauksia myös taloyhtiön toimintaa koskeviin yleisimpiin kysymyksiin. Lue lisää: Henkilötietojen käsittely taloyhtiössä.