Miltä isännöinnin digitalisaatio näyttää vuonna 2040? Koska kuluneen vuoden ehkä villein pöhinä on vellonut tekoälyn ympärillä, päätin kysyä ChatGPT-tekoälybotin näkemyksiä. Tekoäly listasi ajatuksiaan älykkäistä rakennuksista, virtuaalitodellisuuden mahdollistamasta etäisännöinnistä ja tietoturvan merkityksestä. Digitalisaatio voi edistää myös kestävää kehitystä isännöintialalla. En malttanut lopettaa, joten kysyin vielä, mitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia isännöinti voisi saada. Ohessa muutama suora lainaus ChatGPT:n vastauksista: Älykäs taloyhtiöhallinta: Isännöintiyritykset voivat tarjota palveluita, jotka hyödyntävät älykkäitä rakennusautomaatiojärjestelmiä ja IoT-laitteita. Tällaiset palvelut voivat sisältää energianhallinnan optimointia, vikojen ennakointia ja huoltoa sekä turvallisuuden valvontaa. Isännöintiyritys voi ottaa käyttöön ja hallinnoida älykkäitä järjestelmiä taloyhtiöissä ja tarjota asukkaille parempaa mukavuutta ja energiatehokkuutta. Digitaaliset alustat ja sovellukset: Isännöintiyritykset voivat kehittää omia digitaalisia alustoja ja sovelluksia, joilla taloyhtiöiden asukkaat voivat hallita asioitaan helposti ja tehokkaasti. Näihin sovelluksiin voi kuulua esimerkiksi viestintäkanavat, vikailmoitusten tekeminen, taloushallinto ja varausjärjestelmät. Isännöintiyritys voi tarjota näitä alustoja ja sovelluksia sekä niiden ylläpitopalveluita taloyhtiöille. Etäisännöinti ja konsultointi: Digitalisaatio mahdollistaa etäisännöinnin, mikä voi tarjota uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Isännöintiyritykset voivat tarjota etäkonsultointipalveluita, joissa asiantuntijat voivat antaa neuvontaa ja tukea taloyhtiöille digitaalisten kanavien kautta. Tämä voi olla erityisen hyödyllistä pienempien taloyhtiöiden kohdalla, joilla ei välttämättä ole omaa isännöintiä. Kestävän kehityksen konsultointi: Isännöintiyritykset voivat tarjota palveluita ja konsultointia taloyhtiöille kestävän kehityksen edistämiseksi. Tämä voi sisältää esimerkiksi energiatehokkuuden arvioinnin, kestävän liikkumisen suunnittelun tai jätehuollon optimoinnin. Näillä palveluilla isännöintiyritykset voivat auttaa taloyhtiöitä saavuttamaan kestävyystavoitteitaan ja samalla luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. ChatGPT:n antamat vastaukset perustuvat ihmisen kirjoittamaan internetsisältöön, joten luonnollisesti myös ennusteet ovat todellisuudessa nykyinen tulkintamme siitä, miltä maailma tulevaisuudessa näyttää – ei tekoälyn mielipide. Tieto liikkuu ja isännöintiä tehdään hybridinä Jos tukeudun tekoälyn sijaan omaan kristallipallooni, näen vuoden 2040 isännöinnin toimintaympäristön ja liiketoiminnan jotakuinkin sellaisena, mitä nykyisin kutsumme hybridiksi. Olemme samaan aikaan verkossa ja livenä. Palvelua saa diginä ja paikan päällä. Asukkaat tilaavat palvelunsa mobiilialustoilta ja lähettirobotit pörräävät kaduilla ja ilmassa. Isovanhempien kanssa voi jutella uusimman teknologian avustuksella, jolloin tuntuu melkein siltä, että olisimme samassa tilassa. Vuonna 2040 isännöinnin asiakkaat hoitavat arkisen kommunikoinnin pääosin verkossa, koska siihen on opittu ja totuttu. Aivan kuten nyt: jos on tottunut hoitamaan laskujen maksun verkkopankissa, ei halua palata aikaan, jolloin se olisi pitänyt tehdä paikan päällä. Vuonna 2040 isännöintityötä tekevä henkilö pitää itsestään selvänä, että erilaisista rekistereistä saadaan rakenteista tietoa, jota voi näppärästi liikutella ja yhdistää. Teknologiassa on kyse ihmisten keksinnöistä, jotka otetaan osaksi arkea – tai ei oteta. Teknologia mahdollistaisi jo nyt huiman määrän asioita, joita emme ole omaksuneet osaksi arkeamme. Käytännössä modernin teknologian kehityksessä on kyseessä ihan sama ilmiö, kun oli aikanaan pyörän, hehkulampun tai polttomoottorin takana. Ne on luotu vähentämään sitä työtä, mikä milloinkin koetaan vaivalloiseksi ja aikaa vieväksi. Jokainen isännöitsijä osaa luetella useita asioita, jotka hän antaisi mieluusti robotin hoidettavaksi. Vuonna 2040 isännöintityötä tekevä henkilö pitää itsestään selvänä, että erilaisista rekistereistä saadaan rakenteista tietoa, jota voi näppärästi liikutella ja yhdistää. Hänestä on todella alkeellinen ajatus, että asiakkaan tietoja pitäisi etsiä useasta järjestelmästä. Puhumattakaan siitä, että tietoja pitäisi itse naputella viiteen järjestelmään ja laskeskella käsin lainaosuuksia – tai puuhastella papereiden parissa. Tekoälyassistentti auttaa isännöintiä Tekoälyn vauhdikkaan kehityksen on uumoiltu johtavan tiettyjen asiantuntija-ammattien katoamiseen. Väitän vakaasti, että isännöintiä se ei tule korvaamaan. Erilaiset automaatiot suoriutuvat tietyistä toimista paljon ihmistä tehokkaammin, tekoäly sen sijaan pystyy käsittelemään valtavan määrän tietoa ja oppimaan itsenäisesti. Se, mitä uusinkaan teknologia ei osaa, on asioiden soveltaminen. Isännöinti on malliesimerkki alasta, jossa sovelletaan jatkuvasti valtavaa määrää teoriaa ja käytäntöä – ja joka on siten hyvin vaikeasti automatisoitavissa kokonaan. Se, mitä uusinkaan teknologia ei osaa, on asioiden soveltaminen. Tulevaisuudessa isännöinnillä on ehkä tekoälyyn pohjautuva assistentti sekä iso joukkio erilaisia avustavia automaatioviritelmiä ja ohjelmia, joilla luoda ennustavaa raportointia johtamisen ja päätöksenteon tueksi. On palvelurobotteja, jotka hoitavat tiettyjä asiakaspalvelurutiineja ja isännöinnin arkisia askareita. Isännöinnin työtä asiantuntijana teknologia ei kuitenkaan korvaa. Taloyhtiöissä tarvitaan henkilöä johtamaan, viestimään, selvittelemään ja ennen kaikkea kohtaamaan ihmiset ihmisenä. Vastauksena otsikon kysymykseen: vuonna 2040 isännöintiä tuottaa ihminen – apunaan tekoäly. Isännöintiliiton Isännöinti 2040-blogisarjassa luodaan vuoden 2023 aikana katse isännöinnin ja taloyhtiöiden tulevaisuuteen. Miltä isännöinnin työ näyttää vuonna 2040, kun tämän hetken lakimuutokset ja ennusteet väestönkehityksestä, ilmastonmuutoksesta, digitalisaatiosta ovat arkipäivää?