Taloyhtiöiden osakkailla on yleisesti ottaen aivan liian vähän tietoa omasta yhtiöstään ja asumiseen vaikuttavista asioista. Silloin asiat eivät myöskään kiinnosta. Ja kun asiat eivät kiinnosta, oman huoneiston ja koko taloyhtiön hoito ja kunto voivat olla retuperällä. Tietoa ei voi ämpärillä kaataa eikä narulla työntää. Oikein tarjottuna tieto kuitenkin herättää uteliaisuutta ja uteliaisuus ymmärrystä. Ymmärrys taas lisää kiinnostusta taloyhtiön asioihin ja jopa halua mukaan hallitustyöhön. Mistä osakas saisi nykyistä enemmän tietoa ja ymmärrystä taloyhtiönsä ja asumisen asioihin? Oikein tarjottuna tieto herättää uteliaisuutta ja uteliaisuus ymmärrystä. Yksi väline tiedon ja ymmärryksen lisäämiseen on toimintakertomus, jonka osakkaat saavat joka vuosi. Nykyisellään toimintakertomukset ovat useimmiten suppeita. Tietoa voisikin lisätä: Hoitovastikkeen jakauman voi esittää graafina tai muuna selvityksenä. Kunnossapitovastikkeesta voi kertoa, mihin tarpeeseen sitä on suunniteltu käytettäväksi ja milloin. Vastikelaskelmien yli- tai alijäämätuloksista kannattaa kertoa, mihin ylijäämää on tarkoitus käyttää tai miten alijäämä korjataan ja kuinka paljon taloyhtiöillä tulisi suositusten mukaan olla varoja takataskussaan. Taloyhtiölainojen perustietojen lisäksi kannattaa kertoa ainakin, milloin laina päättyy, kuinka paljon laina rasittaa per osake tai neliö ja milloin ja miten osakas voi halutessaan maksaa lainaosuutensa. Perinteisen energiankulutusseurannan lisäksi voi kertoa, mistä energiakustannukset syntyvät, miten ne jakautuvat ja vaikuttavat vastikkeisiin sekä miten energiaa on tuotettu. Nämä ovat muutamia esimerkkejä asioista, jotka jokaisen osakkaan pitäisi tietää. Lisää esimerkkejä Isännöintiliiton jäsenille on tarjolla Mappi-jäsenpalvelussa toimintakertomuksen jäsenohjeessa. Asunnonostajan on usein hankalaa päästä jyvälle, millaisesta taloyhtiöstä hän on ostamassa uutta kotia. Tietoa on vähän, ja se voi tuntua kiemuraiselta. Entä jos ostajat ja kiinteistönvälittäjät löytäisivät tarvitsemansa tiedot selkeästi esitettynä toimintakertomuksesta? Silloin soittoa isännöintiin ei tarvita. Taloyhtiölainoja myöntäessään pankit saisivat laajemmasta toimintakertomuksesta paremmin tietoa taloyhtiöstä ja sen hoidosta. Urakoitsijoidenkin tarjouksiin toimintakertomus voi vaikuttaa positiivisesti: taloyhtiöstä saa hyvin tietoa ja tarjous kannattaa tehdä haastavammassakin markkinatilanteessa. Toimintakertomukseen panostamalla isännöinti voi helpottaa omaa työtään. Ennen kaikkea osakkaista ja asukkaista voi tulla entistä tyytyväisempiä, kun he ymmärtävät enemmän taloyhtiönsä asioista.