Vuosi 2020 alkaa olla pulkassa. Paljon touhua ja tohinaa, jota koronavuosi ei ole ainakaan helpottanut. Miten vuosi meni? Miten onnistuit työssäsi? Itsellä saattaa olla tunne, että vaikka kuinka huhkii, se ei ole tarpeeksi. Välillä on hyvä pysähtyä arvioimaan omaa toimintaansa ja tekemisiään. Kysy. Janoa palautetta. Hyvä palaute tuo hyvän mielen, auttaa jaksamaan ja motivoi omassa työssä. Ja jos kaikki ei mennytkään niin hyvin, aina voi tulla paremmaksi omassa työssä. Ole ylpeä aikaansaannoksistasi. Älä pelkää palautetta. Asiakkaat ilahtuvat, kun kysyt heidän mielipidettään. Miten olet onnistunut? Mitä voisit tehdä toisin tai paremmin? Jos kaikki ei sitten ole osunut kohdalle, on hyvä, kun kissa nostetaan pöydälle, puhutaan asiasta ja laitetaan kuntoon. Myös pöydän toisella puolella istuvien kannattaa arvioida omaa onnistumistaan kuluvana vuonna. Vaikkapa: kuinka monta hallituksen kokousta pidettiin, opittiinko etäkokouksia, tehtiinkö sovitut asiat, kuunneltiinko osakkaita, viestitettiinkö taloyhtiön asioista? Tekeminen ja onnistumiset näkyväksi Itse kullakin saattaa aina silloin tällöin tulla tunne, ettei kukaan arvosta tekemääsi työtä. Kokoa ajatuksia, mitä olet saanut aikaiseksi. Ole ylpeä aikaansaannoksistasi ja tee työsi näkyväksi. Kun koet ammattiylpeyttä työstäsi ja iloa siitä, mitä olet saanut aikaiseksi, se innostaa tekemään asioita taas paremmin. Esimerkiksi minä olen tänä vuonna pitänyt jäsenillemme 30 etätapaamista ajankohtaisista ja jäsenasioista, ja tavannut näin kymmeniä ja kymmeniä jäseniä pitänyt kuusi laajempaa, päivän pituista työpajaa tai koulutusta, etänä, livenä tai hybridinä saanut vierailla useissa jäsenyrityksissä ihan kasvokkain alkuvuonna ennen koronaa perehtynyt sähköisiin kokoustyökaluihin ja opetellut käyttämään niitä muun muassa fasilitoinnissa ollut mukana tai järjestämässä useita webinaareja kirjoittanut kuusi blogia kouluttautunut palvelumuotoiluun ja aloittanut uuden työntekijän perehdytykseen liittyvän kehitystyön. Paljon muutakin on tullut tehtyä, mutta tuossa oleellisimmat listattuna. Hyvä kertoa vaikka omalle pomolle. Näillä pääsee liikkeelle 1. Kirjoita ylös, mitä olet tänä vuonna tehnyt, esimerkiksi: montako kokousta pitänyt montako tiedotetta kirjoittanut montako isompaa tai pienempää hanketta tai muuta tehtävää hoitanut oletko pysynyt aikatauluissa montako talousarviota laatinut ja niin edelleen. Saat itsellesi eloa ja iloa: hurjasti on tehty ja saatu aikaiseksi. 2. Kerro asiakkaillesi, mitä olette saaneet aikaan vuoden aikana. Kysy heidän mielipidettään siitä, mikä on mennyt hyvin ja missä olisit voinut olla parempi tai pitäisikö jotain käytäntöä muuttaa? Eloa ja iloa itsesi lisäksi saa asiakas. 3. Pyydä asiakasta pohtimaan, missä he ovat olleet hyviä ja missä olisi tsemppaamisen paikka. Esimerkiksi: Tuliko hoidettua suunnitellut asiat? Pysyttiinkö aikatauluissa? Sujuivatko kokoukset jouhevasti? Ynnä muuta. Kannattaa tietysti olla herkällä korvalla, kun pyytää asiakasta arvioimaan itseään, ettei tule mielikuvaa, että syyllistät heitä. Tarkoituksenahan on parantaa asioita ja saada lisää onnistumisia. Aina on hienoa, jos palautetta voi kysyä kasvotusten ja olla avoin palautteen saannissa ja antamisessa. Palautetta voi kysyä myös erillisillä asiakaskyselyillä. Niillä hiljaisempi ja arempikin ihminen kertoo helposti mielipiteensä. Isännöinti voi tehdä asiakaskyselyitä esimerkiksi Isännöintiliiton Talokysely-palvelulla.