Olemme tottuneet pohtimaan taloyhtiön turvallisuutta lähinnä kiinteistön ja teknisten asioiden kautta. Mutta mitä tarkoittaisi sosiaalisesti turvallisempi tila taloyhtiössä?

Kesäkuussa pride-liput liehuvat taas monissa kaupungeissa. Vaikka Priden ytimessä on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet, muistuttaa tapahtuma myös laajemmin syrjimättömyydestä ja ihmisoikeuksista.

Yksi tapa kertoa sitoutumisesta kaikille ihmisille turvalliseen tekemiseen on laatia turvallisen tilan ohjeet. Harrastan vapaa-ajallani näiden turvallisemman tilan pelisääntöjen bongaamista. Niitä on viime vuosina ilmestynyt esimerkiksi monien julkisten tilojen seinille: kirjastoihin, uimahalleihin ja kouluihin.

Mikä ”turvallisempi tila” – miksi ei turvallinen tila?

Termi on hetken makustelun jälkeen minusta varsin hieno. Se tunnustaa, että pelisäännöillä ei voida taata, että yksilöt käyttäytyisivät aina fiksusti ja muita kunnioittaen. Mutta turvallisemman tilan periaatteilla voidaan tehdä näkyväksi, mitkä ovat tilan pelisäännöt ja antaa neuvoja siihen, miten häirintätilanteissa voi toimia.

Mitä tämä voisi tarkoittaa taloyhtiössä? Suomen YK-liiton turvallisen tilan ohjeet on laadittu heidän tapahtumiinsa. Mutta kun näitä periaatteita lukee ajatellen vaikkapa taloyhtiön yhtiökokousta, talkoita tai grillibileitä, toimivat ne erinomaisina periaatteina myös sinne.

1. Kunnioita toisen henkilökohtaista fyysistä ja psyykkistä tilaa. Kunnioita itsemääräämisoikeutta. Älä koske toista kysymättä lupaa. Muista, ettet voi tietää toisen rajoja kysymättä niitä. Pyydä tilaa myös itsellesi tarvittaessa.
  2. Älä pilkkaa, ivaa, halvenna, sysää syrjään tai nolaa ketään puheillasi, käytökselläsi tai teoillasi. Pitäydy ulkonäön arvostelusta, juoruilusta ja stereotypioiden ylläpitämisestä.
  3. Älä tee oletuksia ulkonäköön tai toimintaan perustuen. Älä tee oletuksia kenenkään seksuaalisuudesta, sukupuolesta, kansallisuudesta, etnisyydestä, uskonnosta, arvoista, sosioekonomisesta taustasta, terveydestä tai toimintakyvystä.
  4. Anna tilaa. Pyri huolehtimaan siitä, että kaikilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Älä jyrää muiden mielipiteitä, ja anna puheenvuoro. Kunnioita myös toisten yksityisyyttä, ja käsittele arkoja aiheita kunnioittavasti.
  5. Kuuntele ja opi. Ota vastaan uudet aiheet, henkilöt ja näkökulmat ennakkoluulottomasti. Suhtaudu jokaiseen vastaantulevaan asiaan ja tilanteeseen mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä.
  6. Pyydä anteeksi, jos olet loukannut tahallisesti tai tahattomasti muita.
  7. Kohtele muita, kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Tällaisen turvallisemman tilan ohjeistuksen voisi esimerkiksi hyväksyä yhtiökokouksessa ja sen jälkeen viestiä järjestyssääntöjen tavoin taloyhtiön ilmoitustauluilla, sähköisissä palveluissa sekä tapahtumissa.

Turvallisemman tilan ohjeisiin kirjoitetaan usein myös ohjeita siihen, miten voi toimia, jos kohtaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua. Ohjeet voisivat olla vaikkapa tällaiset:

• Jos huomaat jonkun käyttäytyvän asiattomasti tai muutoin rikkovan Turvallisemman tilan toimintaperiaatteita, puutu tilanteeseen.
  • Mikäli tapahtumassa on paikalla taloyhtiön hallituksen jäseniä, voit ilmoittaa tapahtuneesta myös heille suoraan paikan päällä. Häirintään tai ahdisteluun syyllistynyt henkilö voidaan tarvittaessa poistaa välittömästi tapahtumapaikalta.
  • Mikäli koet tai huomaat toiminnassa tai tapahtumissa häiritsevää käytöstä, voit ottaa yhteyttä taloyhtiön hallitukseen tai isännöintiin. Hallituksen ja isännöinnin toimintamahdollisuudet tilanteessa riippuvat tapauksesta, mutta he voivat ainakin muistuttaa häiritsijää taloyhtiön yhteisistä pelisäännöistä. Apua voidaan saada myös esimerkiksi naapuruussovittelusta.

Harrastukseni parissa, turvallisemman tilan periaatteita bongatessani, en ole vielä törmännyt taloyhtiön turvallisemman tilan periaatteisiin. Nyt olisi tilaa edelläkävijöille!

Kirjoittaja: Liina Länsiluoto

Liinalla on yli kymmenen vuoden kokemus asumisen kehittämisestä viestinnän, palvelukehittämisen ja vastuullisuuden saralta. Isännöitsijät ovat paljon vartijoita muun muassa kansallisvarallisuutemme hoitajina, ilmastonmuutosta hillitsemässä sekä tietysti turvallista ja viihtyisää asumista luomassa. On hienoa tehdä töitä näiden teemojen eteen!

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Liina Länsiluoto

Kirjoita kommenttiHienoa, että haluat jakaa omia kokemuksiasi! Pysy kuitenkin asiassa ja huomioi, että kommenttien tulee liittyä blogikirjoituksen aihepiiriin. Karsimme etukäteen mm. kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt.