Onhan teillä asiakkaiden sähköpostiosoitteet koottuna? Kannattaisi olla, sillä sähköposti on edelleen tehokkain markkinoinnin ja viestinnän väline. Se on myös edullinen ja erittäin henkilökohtainen tapa viestiä. Sähköpostimarkkinoinnin kuningasasemaa ei toistaisesksi horjuta edes sosiaalinen media. Jopa 70 prosenttia kuluttajista vastaanottaa sisältöä mieluummin sähköpostilla kuin sosiaalisen median kanavien kautta, selviää sähköpostimarkkinointia selvittäneestä amerikkalaistutkimuksesta. Sähköpostimarkkinointiin erikoistuneen markkinointistrategisti Nick Westergaardin mukaan sähköpostimarkkinointiin käytetyt panostukset maksavat roimasti itsensä takaisin: keskimäärin yksi siihen investoitu dollari tuo 40 dollaria takaisin lisääntyneenä myyntinä. Näin hyviin tuloksiin pääsee, jos panostaa sisältöön. Laadukas ja hyvin ajoitettu sisältö rules Ratkaisevaa on tarjota relevanttia sisältöä oikeaan aikaan. Isännöitsijänkään ei tarvitse olla oikeaaikaisessa viestimisessä selvännäkijä; kaupunkilaisjärjelläkin pääsee pitkälle, eikä kaikkea sisältöä tarvitse tuottaa itse. Putkiremontin lähestyessä asukkaita kiinnostaa kaikki siihen liittyvä ja miten se vaikuttaa omaan asumiseen. Kotitalon ajankohtaiset asiat kiinnostavat varmasti aina. Isännöintiliiton Aineistopankista isännöitsijä saa kätevästi laadukasta ja ajantasaista sisältöä erilaisiin tarpeisiin. Isännöitsijä on lähtökohtaisesti erittäin kiinnostavan tiedon äärellä: ihmisiä kiinnostaa aina heitä lähinnä olevat asiat ja omaa elämää koskettava oleva tieto. Siksi sanomalehdissäkin oman asuinalueen asiat kiinnostavat enemmän kuin koko kaupungin ja kotikaupungin asiat enemmän kuin koko maan. Mikä onkaan siis kiinnostavampaa ja läheisempää tietoa kuin omaa kotia koskeva? Mikä onkaan siis kiinnostavampaa ja läheisempää tietoa kuin omaa kotia koskeva? Kun tarjotaan asiakkaalle tietoa juuri oikealla hetkellä, ei pidä keskittyä siihen, mitä yrityksenä haluamme sanoa. Kerro asukkaille relevantteja asioita. Mitä sinä asiakkaan housuissa haluaisit kuulla asumisestasi juuri nyt? Pikavinkit hyvään sähköpostisisältöön: Sähköpostin aihekenttä on kriittisin sille, että avataanko edes lähettämääsi viestiä! Kerro selkeästi muutamalla sanalla kiinnostavasti sisällöstä. Unohda runoilut, keskity lyhyesti asiaan. Kerro sähköpostissa selkeästi muutama ajankohtainen viesti. Älä tuppaa yhteen viestiin liikaa asiaa, vaan lähetä enemmin viestejä useammin kuin pari kertaa vuodessa. Kerro ymmärrettävästi, jos jokin asia vaatii asiakkaalta toimenpiteitä. Kerro miksi, miten, mitä ja mihin mennessä pitää mitäkin tehdä. Tärkeissä toimenpiteissä lähetä myös selkeitä muistutusviestejä. Mieti miksi ja kenelle sähköpostiviestejä lähetät ja mikä on sähköpostiviestinnän tavoite. Kenties parantaa asiakastyytyväisyyttä ja saada tehostettua joitakin toimintoja? Tuumasta toimeen Miten lähteä liikkeelle? Tärkeintä on siirtyä suunnitelmista toteutukseen. Digitalisointi kannattaa aloittaa askel kerrallaan. Ensimmäinen helppo askel on asiakkaiden sähköpostiosoitteiden kerääminen. Sen jälkeen voit lähettää kätevästi sähköpostilla asiakasviestintää ja tiedotteita. Useimmiten kun asiakkaalta kysyy mielipidettä jonkun uuden välineen käytöstä, on suhtautuminen nihkeää. Olemme helposti totuttuihin toimintatapoihin kangistuneita. Kaikki uusi tuntuu ensin hankalalta. Älä siis tuudittaudu siihen, kun asiakas väittää ettei halua sähköposteja. Kun hän saa relevanttia asiaa helposti sähköpostilla, hetken päästä meili isännöitsijältä onkin hyvä juttu. Miksi asiakas antaisi sähköpostiosoitteensa? Sen antamisesta pitää olla selvää hyötyä asiakkaalle. Riittää kun kerrot, että hän saa ajantasaista tietoa omaan kotitaloon ja asumiseen liittyen. Kukapa siitä kieltäytyisi?