Takaisin Isännöintiliitto : Isännöinti-lehti : Jäsen : Osaajan tarina: Isännöitsijä auttaa etsimään ratkaisuja Osaajan tarina: Isännöitsijä auttaa etsimään ratkaisuja Isännöinti-lehti: 6/2022 Julkaistu: 21.12.2022 Santeri Reijasalon asiakasyhtiössä muutettiin uima-allastila pyörä- ja rollaattorivarastoksi, kun asukkaiden tarpeet muuttuivat. Kouvolalaiselle Santeri Reijasalolle kiinteistöalan työ on tuttua kahdeksan vuoden ajalta. Hän on työskennellyt Eskolanmäen Kiinteistöpalvelut Oy:lle vuodesta 2014 lähtien. − Tulin armeijan jälkeen ruohonleikkaajaksi huollon puolelle, Reijasalo muistelee. Muutama vuosi vierähti kiinteistönhuollon puolella. Vähitellen isännöitsijän työ alkoi kiinnostaa sen vaativuuden ja vastuun vuoksi. Toimitusjohtaja tarjosi mahdollisuutta siirtyä isännöintiin, kun kaksi henkilöä oli jäämässä eläkkeelle. Reijasalo suoritti IAT:n vuosien 2018 ja 2019 aikana. Pohjakoulutuksena hänellä oli teknisen suunnittelun perustutkinto. − Teknisen suunnittelun perustutkinnosta on ollut yllättävän paljon hyötyä, koska isännöintityössä täytyy osata lukea ja tulkita erilaisia teknisiä piirustuksia. IAT-tutkinnosta on ollut puolestaan hyötyä kirjanpidollisissa ja muissa perusasioissa, kuten vastuunjaossa. Ensimmäisen taloyhtiön Reijasalo sai vastuulleen alkuvuodesta 2018. − Tein päällekkäin huollon, isännöitsijän ja laskuttajan työtä, kunnes siirryin kokopäiväisesti toimistotöihin. Aluksi sain vastuulleni muutaman taloyhtiön, ja siitä vastuut vähitellen kasvoivat. Piristävä asiakaspalvelu Isännöitsijän toimenkuva on vuosien myötä laajentunut ja muuttunut haastavammaksi. − Siinä on varmaan yksi syy siihen, että alalle on vaikea saada nuoria. Pitäisi olla elämänkokemusta, ja toki pitkäaikaisesta työkokemuksesta on eittämättä hyötyä, Reijasalo arvelee. Työn epäsäännöllisyydessä on myös hyvät puolensa. − Minä koen työn parhaana puolena sen haastavuuden ja joustavuuden ja sen, että työpäivät eivät ole todellakaan toistensa kopioita, vaikka kevään yhtiökokousrumba toistaakin paljon itseään. Työssä on paljon asiakaspalvelua, mikä sekin on minusta piristävää. Aina asiakaspalvelutilanteet eivät ole helpoimmasta päästä. Reijasalon mukaan asukkaat soittavat usein ongelmatilanteissa ja saattavat olla tuohtuneita. Parhaita hetkiä ovat ne, kun ongelma saadaan ratkaistua ja tuohtunut asukas on jälleen paremmalla tuulella. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat Reijasalon mukaan viikoittain tulee eteen asioita, joihin ei ole suoraa tai yksinkertaista vastausta, vaan asiaa pitää miettiä ja tutkia. − Välillä kellariin ilmestyy vettä ja vuotokohtaa ei löydy mistään. Joskus sulamisvesille ei pystytä tekemään mitään ilman isompaa remonttia. Päänvaivaa tuottavat myös puiden kaadot, taloyhtiöiden rahojen riittäminen ja budjettien laatiminen vallitsevassa maailmantilanteessa. Joskus taloyhtiössä joudutaan etsimään uusia, erilaisia käytännön ratkaisuja. Reijasalolle tuli muutama vuosi sitten isännöintiin asunto-osakeyhtiö, joka oli toiminut aikoinaan vanhusten palvelu- ja hoivatalona. Siltä ajalta talossa oli muun muassa uima-allastila. Uima-allas oli vähällä käytöllä, ja se nähtiin melkoisena energiasyöppönä. Altaan siivous ja ylläpito vaativat jonkin verran rahaa ja työtunteja. Samaan aikaan polkupyöriä säilytettiin jätehuoneessa, eikä asukkaiden senioriskoottereille ja rollaattoreille ollut selkeää paikkaa. Yhtiökokous päätti muuttaa uima-allastilan käyttötarkoitusta, ja nyt tila toimii pyörä- ja rollaattorivarastona. − Muutama asukas vastusti asiaa aluksi, mutta kokouksessa asia saatiin läpi. Yhtiöjärjestys muutettiin ja urakka laitettiin alulle. Uima-allastilassa oli valmiina jopa ovi ulos, joten tilan käyttö on helppoa. Lopputuloksesta tuli oikein hyvä, ja näin ratkaistiin monta ongelmaa. Asukkaiden ikääntymisen ja asiakastarpeiden muuttumisen lisäksi oman haasteensa isännöitsijälle tuovat taloyhtiöiden ikääntyminen sekä isot korjaustarpeet ja niiden rahoittaminen. Kuka: Santeri Reijasalo Ikä: 28 vuotta Koulutus: teknisen suunnittelun perustutkinto, IAT Työpaikka: Eskolanmäen Kiinteistöpalvelut OyNäin ajattelen: Kollega on arvokas apu ”Vaikka koulutuksesta on luonnollisesti hyötyä, tässä työssä tulee vastaan tilanteita, joiden ratkaisua ei vain yksinkertaisesti opita koulun penkillä. Työn oppii tekemällä ja keskustelemalla työtovereiden kanssa. Työympäristö ja kollegat ovatkin työn ehdoton plussa.”Teksti: Reijo Vaurula Kuva: Johannes Wiehn