Palkintovoittajat tekevät alaa näkyväksi

Isännöintiammattilainen 2022 -sarjan voittoon nousi kiinteistöassistentti Janika Palokangas OP Koti Pohjanmaa Oy:stä (oik.). Isännöitsijä 2022 -sarjan voitti isännöitsijä Anne Pulkkinen Keravan Isännöinti Oy:stä.

Isännöinnin “Oscarit” jaettiin Isännöintipäivien iltajuhlassa Jyväskylässä.

Isännöintiliiton palkintokisaan etsittiin tänä vuonna ehdokkaita, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta. Finaalivaiheeseen oli valittu kuusi osaajaa, joista lopulliset voittajat valittiin yleisöäänestyksellä.

Verkossa toteutettu äänestys keräsi kiinnostusta, sillä ääniä annettiin yhteensä lähes 1 500.

Anne Pulkkinen on Isännöitsijä 2022

Isännöintiliitto on jakanut Isännöitsijä-palkintoa jo vuodesta 1982. Tavoiteltua titteliä on etsitty eri vuosina hieman eri kriteerein, mutta tänä vuonna finaaliin etsittiin erityisesti isännöitsijöitä, jotka edistävät työssään koko toimialan arvostusta.

Voittoon nousi isännöitsijä Anne Pulkkinen. Pulkkinen on toinen isänsä perustaman Keravan Isännöinti Oy:n pääosakkaista. Hänen työssään oman yrityksen ja toimialan kehittäminen kulkevat rinnakkain.

– Haluan viedä isännöitsijän työtä kohti asiantuntijaroolia. Kun asiakkaat tietävät alasta enemmän, arvostus ja luottamus saadaan paremmaksi, Pulkkinen sanoo

Pulkkinen iloitsee siitä, että saa voiton myötä entistä enemmän paukkuja tuoda isännöintialaa ja siinä tapahtuvia muutoksia esille.

Isännöintityön tunnetuksi tekeminen ja asumisen opetuksen uudistaminen ovat hänelle tärkeitä teemoja, joita hän edistää luottamustoimissaan eri foorumeilla. Ykköskohderyhmä Pulkkiselle ovat tällä hetkellä nuoret, joiden hän toivoisi tietävän isännöinnistä enemmän.

Tänä syksynä vuoden isännöitsijä on esimerkiksi mukana järjestämässä peruskoulunsa päättäville nuorille Mun tulevaisuus -tapahtumaa yhdessä Keravan yrittäjien ja Keravan kaupungin kanssa. Lisäksi Pulkkiselle on buukattuna luentokeikkoja toisen asteen oppilaitoksiin.

− Monella on valitettavasti edelleen se mielikuva, että isännöinti on vähän kuin kiinteistöhuolto tai että isännöinnin työ
on pelkkää asukkaiden valitusten kuuntelemista. Kun nuorten mielikuva alasta muuttuu, se vaikuttaa laajemminkin.

Pulkkinen on ravistellut suuren yleisön mielikuvia isännöitsijöistä myös viestinnällä ja some-kampanjoin. Hän ei kuitenkaan pidä pelkän viestinnän lisäämistä ratkaisuna, kun pyritään muuttamaan asiakkaiden ymmärrystä isännöinnistä.

− Viestintä on taitolaji, joka vaatii paneutumista. Jollei itse osaa, kannattaa viestimään ottaa ammattilainen, joka osaa.
Pulkkinen muistuttaa, että isännöitsijän työ muuttuu maailman mukana. Toisaalta haasteet voivat tuoda alalle uusia osaajia.

− Työn vaatimukset monipuolistuvat ja isännöinti erikoistuu, sillä kaikki eivät voi hallita kaikkea. Energia-asiat tulee olemaan yksi iso muutos. Lisäksi täytyy varautua asiakkaiden taloushaasteisiin. Uskon kuitenkin, että ala selviää eläköitymisistä ja saa uusia osaajia.

Myös Isännöitsijä-voittajan omalla toimistolla on aloitettu uusiin haasteisiin vastaaminen. Luvassa on muun muassa yhteistyökumppanien kanssa yhdessä järjestettäviä energiapäiviä asiakkaille.

Sitä ennen tosin juhlitaan.

− Pidämme Isännöitsijä 2022 -voittoni kunniaksi oman pienen pop up -juhlan asiakkaiden kanssa toimistolla ja tarjoamme kahvit ja kakkua.

Janika Palokangas on Isännöintiammattilainen 2022

Palkintokilpailu avautui nyt toista kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-palkinnolla halutaan muistuttaa siitä, että hyvän isännöinnin takana on usein eri ammattilaisten tiimi.

Isännöintiammattilainen 2022 -voiton nappasi kiinteistöassistentti Janika Palokangas OP Koti Pohjanmaasta. Ylivieskassa työskentelevä Palokangas luotsaa työssään asiakaspalvelun kehittämistä ja on yhdenmukaistanut yrityksen eri toimipisteiden käytänteitä.

Isännöintiammattilainen-palkinnon voittaminen vahvisti Palonkankaan uskoa omaan tekemiseen.

− Minulle palkinto luo uskoa omaan työhöni. Isännöinti henkilöityy usein pelkkään isännöitsijään, mutta meitä pelikavereitakin tarvitaan. Ilman assistentteja, kiinteistösihteereitä ja kirjanpitäjiä ei isännöitsijä voisi tehdä laadukasta työtä taloyhtiön eteen.

Palonkankaan oma toimenkuva on hyvä esimerkiksi siitä, miten monipuolista osaamista isännöinnin taustajoukoista löytyy.
Hän on kehittänyt yrityksessä prosesseja ja lisännyt sähköisten järjestelmien hyödyntämistä. Palokangas kuuluu työpaikallaan työryhmiin, joista toinen kehittää isännöintijärjestelmää ohjelmistontarjoajan kanssa ja toisessa valmistellaan huoneistotietojärjestelmään siirtymistä.

Palokangas kannustaakin kiinteistö­sihteerin rooleissa työskenteleviä ottamaan rohkeasti ideointi- ja kehitys­vastuuta työssään.

− Ikinä ei ole huonoa ideaa. Kun jotain aluksi järjetöntäkin ideaa lähdetään pallottelemaan yrityksessä eteenpäin, siitä voikin syntyä joku ihan toinen idea, joka toimii.

Työssään kiinteistösihteerinä Palo­kangas huomaa jatkuvasti toimintatapoja, joissa on sujuvoittamisen varaa.

− Monia asioita voidaan hoitaa robotiikan ja appien avulla, jolloin isännöinnin ammattilaisten aikaa vapautuu tärkeämpiin tehtäviin. Aina ei tarvita edes uusia appeja. Paljon on kyse myös siitä, ettei sähköisiä järjestelmiä osata isännöinnissä vielä hyödyntää täysimittaisesti.

Yksi asioista, joihin digitalisaation myötä vapautuisi enemmän aikaa on esimerkiksi viestintä. Viestimällä myös muutetaan pikkuhiljaa asiakkaiden ­käsitystä isännöinnistä työnä.

− Edelleen on ihmisiä, jotka luulevat isännöitsijän kolaavan lumia, vaikka kyseessä on ammattitaitoa vaativa ala. Itse haluan tuoda isännöinnin lähemmäs asukkaita. Esimerkiksi some-kanavilla olen tuonut esiin sitä, mitä isännöitsijän tai vaikka kirjanpitäjän arki on.

Isännöintiliitto palkitsee esimerkillisiä isännöintialan osaajia vuosittain

Palkinnot yleisön valitsemille voittajille ojensivat gaalassa Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva, hallituksen puheenjohtaja Toivo Korhonen ja vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa.

Vuoden Isännöitsijä Klubin (VIK) palkinnot Isännöitsijälle 2022 luovutti VIK:in puheenjohtaja Mauri Niemelä.

Palkintogaalasta on muodostunut Isännöintipäivien iltajuhlan odotettu huipennus, joka keräsi tänäkin vuonna sankan yleisön kannustamaan suosikkejaan.

40-vuotias VIK-klubi

Osana voittoaan Isännöitsijä 2022 liitettiin Vuoden Isännöitsijä Klubin eli VIK:in jäseneksi.

Vuoden Isännöitsijä Klubi VIK ry on vuoden isännöitsijöiksi valittujen perustama klubi, jonka tarkoituksena on yhdistää isännöitsijöitä ja edistää ammattimaisen isännöinnin arvostusta.

Klubi on perustettu vuonna 1982, jolloin ensimmäinen vuoden parhaan isännöitsijän palkinto jaettiin. VIK ry järjestää jäsenilleen esimerkiksi ammatillisia aktiviteetteja, koulutusta sekä virkistys- ja harrastustoimintaa. Moni tunnistaa klubin parhaiten Isännöintipäiviltä, jossa VIK-klubin isännöitsijät usein esiintyvät viininpunaiset VIK-pikkutakit päällä.

− Vertaistuki ja verkostoituminen on mainio tapa jakaa osaamista ja vaihtaa käytänteitä. Jaamme tietämystämme myös alan toimijoille esimerkiksi esiintymällä eri medioissa ja luennoimalla tilaisuuksissa, sanoo klubin puheenjohtaja Mauri Niemelä.

Teksti Meri Siippainen Kuvat Hanna-Kaisa Hämäläinen