Isännöintialan eettisyys ja valvonta

Isännöintiliitto kehittää isännöintialan vastuullisuutta ja eettisyyttä. Toimialan eettinen ohjeistus päivitettiin 2023 ja samana vuonna aloitti Isännöinnin eettinen neuvosto, jonka valvoo eettisten ohjeiden noudattamista.

Isännöintiliiton strategiassa korostuu isännöinnin ja isännöinnin asiakkaiden välisen luottamuksen parantaminen sekä isännöintialan vastuullisuuden kehittäminen.

Työkaluja vastuullisuuden ja eettisyyden kehittämiseen ovat esimerkiksi isännöintialan eettisten ohjeiden uusiminen (2023), eettisten ohjeiden noudattamista valvovan puolueettoman valvontajärjestelmän perustaminen (2023) sekä Vastuullisen isännöinnin työkirjan julkaiseminen (2022) (vaatii kirjautumisen Mappi-jäsenpalveluun).

Isännöinnin eettiset ohjeet sitovat isännöintiyrityksiä ja isännöitsijöitä

Isännöinnin eettiset ohjeet on Isännöintiliiton jäseniä sitova ohje, joka on samalla tarkoitettu eettiseksi ohjeistukseksi koko isännöintialalle. Eettiset ohjeet korostavat avoimuutta ja luovat perustan toimivalle yhteistyölle.

Ohjeet ovat laatineet ja hyväksyneet Suomen Isännöintiliitto ry, Isännöinnin Auktorisointi ISA ry ja Suomen Kiinteistöliitto ry.

Isännöintiliiton jäsenet sekä ISA-auktorisoidut isännöintiyritykset ja isännöitsijät ovat sitoutuneet eettisiin ohjeisiin ja niihin liittyviin valvonta- ja kurinpitomenettelyihin. Tästä merkkinä käytetään ISA-tunnusta tai Isännöintiliiton jäsentunnusta.

Isännöinnin eettinen neuvosto valvoo ohjeiden noudattamista

Eettisten ohjeiden noudattamista valvoo Isännöinnin eettinen neuvosto Keskuskauppakamarin alaisuudessa. Se on riippumaton toimielin, jonka ovat perustaneet Keskuskauppakamari, Isännöintiliitto, Isännöinnin Auktorisointiyhdistys ISA ja Kiinteistöliitto yhdessä.

Isännöinnin eettisen neuvoston tehtävänä on antaa pyydettäessä lausunto siitä, onko tietty isännöintialan ammattimainen toimija menetellyt isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti. Jos neuvosto toteaa, että tapauksessa on toimittu isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti, seuraamuksena voi olla huomautus, varoitus, erotus Isännöintiliiton jäsenyydestä tai auktorisoinnin menetys.

Isännöinnin eettisen neuvoston tuottama valvontamenettely on vuoden 2024 alusta lähtien korvannut vanhat kantelumenettelyt.