Ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet

Tälle sivulle on koottu tietoa käynnissä olevista lainsäädäntöhankkeista. Isännöintiliitto osallistuu esimerkiksi asunto-osakeyhtiölain muutostyöhön sekä muihin isännöintialaan ja taloyhtiöihin vaikuttaviin lakimuutoshankkeisiin.

Asunto-osakeyhtiölaki ajan tasalle

Asunto-osakeyhtiölaki on merkittävin isännöinnin arkeen vaikuttava laki. Isännöintiliitto osallistuu asunto-osakeyhtiölain muutostyöhön ja pyrkii aktiivisesti edistämään isännöinnin työn ja taloyhtiön hallinnon sujuvaa hoitamista.

Isännöintiliitto haluaa vaikuttaa asunto-osakeyhtiölain muutoksissa siihen, että isännöinnin työ ja taloyhtiön hallinnon hoitaminen on sujuvaa ja sille on parhaat mahdolliset edellytykset.

Isännöitsijän tehtävänkuvaa olisi hyvä selventää ja erottaa toisistaan isännöintiyritysten tarjoama ammattimainen isännöinti ja muu, sivutoimisesti toteutettu ns. oto-isännöinti. Kun tieto isännöitsijän tehtävästä on mahdollisimman selkeä, myös isännöintityön arvostus voi kasvaa.

Isännöintiliiton näkemyksen mukaan lakimuutokset eivät saa hankaloittaa tai monimutkaistaa taloyhtiön hallinnon hoitamista vaan päinvastoin tehdä siitä entistä selkeämpää ja joustavampaa.

Työryhmän tavoitteet:

Oikeusministeriö on 5.1.2024 asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella ehdotus asunto-osakeyhtiölain ajantasaistamiseksi. Isännöintiliitolla on edustaja työryhmässä. Työryhmän toimikausi kestää toukokuun 2025 loppuun.

Työryhmän työn tavoitteena on vastata hallitusohjelmassa esitettyihin tarpeisiin, joiden mukaan

• helpotetaan taloyhtiöiden häiriötilanteisiin puuttumista ja asuntojen hallintaanottoa
  • taloyhtiöiden hallittua alasajoa
  • sähköautojen latausmahdollisuuksien asentamista taloyhtiöihin
  • varmistetaan lyhytaikaisen vuokraustoiminnan edellytykset, mutta mahdollistetaan samalla nykyistä parempi puuttuminen havaittuihin ongelmiin.

Lisäksi työryhmän tavoitteena on arvioida lain toimivuutta ja esittää tämän perusteella tarvittavia muutoksia sääntelyn ajantasaistamiseksi.

Asuinhuoneiston vuokrauksesta annettu laki ajan tasalle

Oikeusministeriö on 22.11.2023 asettanut työryhmän valmistelemaan ehdotuksen asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain ajantasaistamiseksi. Samalla on asetettu seurantaryhmä seuraamaan ja arvioimaan työryhmän työtä. Isännöintiliitolla on edustaja seurantaryhmässä.

Työryhmän toimikausi kestää 30.11.2024 saakka, ja sen tehtävänä on valmistella ehdotus muutoksista asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain päivittämiseksi vastaamaan nykypäivän tarpeita ja käytäntöjä sekä arvioida, onko muutosten takia tarpeen tehdä vastaavia muutoksia liikehuoneiston vuokrauksesta annettuun lakiin.

Lyhytaikaisen vuokrauksen sääntely

Ympäristöministeriö on valmistellut rakentamislakiin uutta säännöstä, jossa säädettäisiin asumisen ja majoittumisen määritelmistä. Säännösvalmistelun taustalla on hallitusohjelman mukaisesti vuokrausta koskevan lainsäädännön selkeyttäminen ja majoitusliiketoimintaa koskevan lainsäädännön uudistaminen vastaamaan nykypäivän tarpeita ja käytäntöjä. Samalla on tarkoitus varmistaa lyhytaikaisen vuokraustoiminnan edellytykset ja tehdä mahdolliseksi entistä parempi puuttuminen havaittuihin ongelmiin.

Kesäkuussa päättyneellä lausuntokierroksella saadun palautteen perustella lyhytvuokrausta koskevan esityksen valmistelua on päätetty jatkaa siten, että valmisteltavana olleet asumisen ja majoittumisen määritelmät pyritään sisällyttämään syyskaudella 2025 annettavaan rakentamislain muutosesitykseen.

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) kansallinen toimeenpano

Ympäristöministeriössä on käynnistymässä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin kansallinen toimeenpano syksyllä 2024. Direktiivin toimeenpanoon on aikaa kaksi vuotta, eli muutokset Suomen lainsäädäntöön on tehtävä 28.5.2026 mennessä. Ministeriö kutsuu keskeiset sidosryhmät mukaan seurantaryhmään, jossa toimeenpanosta kerrotaan ja keskustellaan.

Muutoksia on odotettavissa mm. automaatio- ja latauspistelakiin, rakennusten energiatodistuksia koskeviin lakeihin, todennäköisesti rakentamislakiin, sekä uudis- ja korjausrakentamista ja energiatehokkuutta koskeviin rakentamismääräyksiin.

Lue lisää: Rakennusten energiatehokkuus ja EPBD