Tutkimukset

Isännöintiliitto tekee vuosittain yhteiskunnallisesti merkittäviä tutkimuksia ja selvityksiä. Tiedotteet ja tutkimusraportit esitellään tällä sivulla uusimmasta vanhimpaan.

Tutkittu tieto hyödyttää niin Isännöintiliiton jäseniä, suurta yleisöä kuin mediaa ja päättäjiäkin. Tutkimuksilla tuotetaan hyödyllistä lisätietoa esimerkiksi virkamiehille ja päättäjille. Lisäksi tutkittu tieto toimii pohjana, kun Isännöintiliitto vastaa lainsäädäntöhankkeisiin liittyviin lausuntopyyntöihin tai median yhteydenottoihin ajankohtaisista aiheista.

Jäsenten kannalta tutkimustieto auttaa liittoa suunnittelemaan parempia jäsenpalveluja, tapahtumia ja koulutuksia.

Putkiremontit, energiatehokkuus, isännöintityö

Isännöintiliitossa tutkimuksista vastaa tietoasiantuntija. Useimmat tutkimukset toteutetaan kyselytutkimuksina, joihin vastaukset kerätään jäseniltä sähköisesti.

Vuosittain tutkitaan esimerkiksi putkiremonttien toteutustapoja, kustannuksia ja onnistumisia Putkiremonttibarometrissa sekä isännöintialan näkemyksiä energia-asioista ja energiatehokkuudesta Energiabarometrissa. Vuodesta 2024 lähtien vuosittain on selvitetty myös isännöintialan näkemyksiä taloyhtiöiden taloudellisesta tilanteesta ja isännöintiyritysten tulevaisuuden näkymistä Talousbarometrissa.

Vuosittain julkaistaan myös Toimialakatsaus, johon kootaan ajankohtaiset perustiedot isännöintialasta, taloyhtiömaailmasta ja ajankohtaisista toimintaympäristöön vaikuttavista asioista.

Kolmen vuoden välein selvitetään isännöintialan työaikoja, työn sisältöä, ansioita sekä toimialan näkymiä Isännöinnin ammattilaiset tutkimuksella.

Viiden vuoden välein yhteistyössä Kiinteistöliiton kanssa tuotettava Isännöinnin laatu –tutkimus perehtyy isännöinnin asiakastyytyväisyyteen ja kehityskohteisiin.

Lisäksi Isännöintiliitto tuottaa tarpeen mukaan muuta tutkimustietoa. Viime vuosina on kartoitettu esimerkiksi isännöinnin näkemyksiä digitalisaatiosta ja selvitetty isännöintiyritysten käytössä olevia järjestelmiä.

Lisäksi Isännöintiliitto osallistuu erilaisten sidosryhmien kartoituksiin ja selvityksiin.

Löydät eri tutkimukset sivuvalikosta vasemmalta.