Isännöintiyritys Braleva maksoi saman laskun kolmeen kertaan eikä ole varoituksesta huolimatta korvannut taloyhtiölle aiheutunutta vahinkoa

Isännöinnin Auktorisointi ISA ry antoi 22.1.2025 isännöintiyritys Bralevalle varoituksen Isännöinnin eettisen neuvoston antaman lausunnon ja suosituksen perusteella. Asiassa saatujen tietojen perusteella isännöintiyritys ei ole korvannut taloyhtiölle aiheutunutta vahinkoa. Tapauksessa on katsottu, että isännöintiyrityksen toiminta ei ole ollut Isännöinnin eettisten ohjeiden edellyttämällä tavalla huolellista ja taloyhtiön edun mukaista korjausurakkaan liittyneen laskun maksatuksessa.

Kyseisessä tapauksessa isännöintiyritys oli maksanut taloyhtiön tililtä saman remonttilaskun kolmeen kertaan, eikä liikasuorituksia (2kpl) ole saatu perittyä takaisin urakoitsijan konkurssin vuoksi. Isännöintiyritys ei asiasta saatujen tietojen perusteella ole taloyhtiön pyynnöistä huolimatta maksanut korvausta taloyhtiölle, vaikka tapaustietojen perusteella vaikuttaa kiistattomalta, että taloyhtiölle on koitunut vahinkoa isännöintiyrityksen virheen vuoksi.

Mikäli isännöintiyritys olisi korvannut taloyhtiölle sen menettämän summan virheen havaitsemisen jälkeen, ei asia olisi välttämättä edennyt riidaksi asti. On mahdollista, ettei asia olisi päätynyt lainkaan Isännöinnin eettisen neuvoston ratkaistavaksi, tai neuvoston ratkaisusuositus olisi mahdollisesti voinut olla erilainen.  

– Isännöintiyrityksen kannattaa suhtautua taloyhtiön reklamaatioon asiallisesti. On selvää, että virheitä tapahtuu joskus kaikille. Ratkaisevaa on kuitenkin se, miten virheestä otetaan vastuu ja se korjataan, huomauttaa Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva. 

Neuvoston päätös perustuu asiassa esitettyyn selvitykseen   

Neuvosto on tässä tapauksessa esitetyn selvityksen perusteella tullut siihen lopputulokseen, että isännöintiyritys on toiminut huolimattomasti ja tämä huolimattomuus on liittynyt yhteen isännöinnin tärkeimpään perustehtävään eli taloyhtiön varainhoitoon. Seuraamusta harkitessaan neuvosto on huomioinut, että maksettu lasku on ollut tavallisuudesta poikkeava, eikä rutiiniluonteinen, tavalliseen päivittäiseen toimintaan liittyvä maksu, ja identtinen summa samoilla laskun lisätiedoilla on lyhyen aikavälin sisällä maksettu kolmesti. Näin ollen maksu olisi pitänyt huomata jo kertaalleen maksetuksi.

– Virhe olisi voitu välttää toimimalla tilanteessa huolellisemmin. Isännöintiyrityksen vastuulla on järjestää esimerkiksi lomatuuraukset niin, että isännöinti sujuu saumattomasti myös loma-aikoina, toteaa Koro-Kanerva. 

Asunto-osakeyhtiölain mukaan isännöitsijä, joka on toiminut huolimattomasti isännöintitehtävää hoitaessaan, vastaa aiheuttamastaan vahingosta. Isännöinnin eettinen neuvosto ei kuitenkaan käytä julkista valtaa, eikä siten ratkaise vahingonkorvausoikeudellisia kysymyksiä. 

– Tapauksesta saatujen tietojen perusteella näyttäisi siltä, että isännöintiyritys on velvollinen korvaamaan taloyhtiölle aiheutuneen vahingon, eikä ole kenenkään etu kiistää vastuu ja ottaa riski siitä, että asia etenee riita-asiana tuomioistuimeen asti. Isännöintiyrityksellä pitää olla vastuuvakuutus, joka korvaa muun muassa huolimattomuudella aiheutettuja vahinkoja, summaa Koro-Kanerva. 

Isännöinnin eettinen neuvosto on puolueeton toimija  

Isännöinnin eettinen neuvosto on puolueeton toimija, joka toimii Keskuskauppakamarin alaisuudessa. Neuvoston käsiteltäväksi tulevat asiat tutkitaan asiassa esitettyyn asiakirjaselvitykseen perustuen. Käsittelyn aikana molemmilla osapuolilla on mahdollisuus kertoa oma näkemyksensä ja toimittaa sitä tukevaa materiaalia. 

Asian käsitellyt neuvosto koostui varapuheenjohtajan (lainsäädäntöneuvos Jyrki Jauhiainen) lisäksi kuudesta jäsenestä, joista suurin osa on kokeneita juristeja. Kokoonpanossa on mukana myös isännöintialan kokemusta.