Osaava hallitus on hyvä kumppani

Isännöitsijä Pia Rauvanto on huomannut, että Kotitaloa lukevat hallitukset tietävät, kuinka taloyhtiöstä huolehditaan hyvin.

Osaava ja aikaansa seuraava hallitus on isännöitsijän etu, toteaa Isännöintitoimisto Taimin yrittäjä-isännöitsijä Pia Rauvanto.

Hän on huomannut, että jos taloyhtiössä aloitetaan esimerkiksi hankesuunnitelman ja remontin tekeminen, asioista edes vähän tietävä hallitus ymmärtää, että tarvitaan asiantuntijoita – ja asiantuntijat maksavat.

Ymmärrys siitä, että puhutaan tuhansista euroista eikä kympeistä, säästää isännöitsijän työaikaa.

Rauvannon mielestä yksi parhaimpia tietolähteitä hallituksen puheenjohtajille ja jäsenille – ja koko taloyhtiön asukkaille – on taloyhtiöiden erikoismedia Kotitalo.

– Minulle on ollut työssäni ehdottomasti hyötyä siitä, että asiakkaani lukevat Kotitaloa. Tieto on selkeästi kirjoitettua ja asiantuntijapainotteista, josta on konkreettista hyötyä taloyhtiön päättäjille ja asukkaille.

Myönteistä mutta ei sokerista

Rauvannon mukaan ei ole epätavanomaista, että hallituksen jäsen tulee taloyhtiön kokoukseen Kotitalo kainalossaan ja haluaa keskustella lukemastaan.

– Tieto ei lisää yhteydenottoja, mutta vie keskusteluja heti syvemmälle. Koska isännöitsijän tehtäväkenttä on laaja, on luonnollista, että hallituksen jäsen saattaa perehtyä johonkin yksityiskohtaan minua paremmin. Silloin on helppo sanoa, että kappas vaan, tutkitaanpas asiaa lisää.

Totuudenmukainen ja isännöinnin näkökulmaa ymmärtävä hallitustieto on Rauvannon mukaan isännöitsijälle eduksi.

– Kotitalo suhtautuu isännöintiin myönteisesti, mutta ei sokerikuorruta. Vaikeatkin asiat nostetaan esille. Näen isona hyötynä isännöitsijälle, jos taloyhtiöllä on käytettävissään oikea tietolähde. Muuten he ovat puskaradion ja sosiaalisen median, mahdollisen vääristyneen tiedon, varassa.

Rauvannon mukaan Kotitalon lukeminen auttaa hallituksen jäseniä hahmottamaan myös sitä, mitkä työtehtävät kuuluvat isännöitsijälle ja mitkä alan muille toimijoille.

Ratkaisuna hallituksen lomake

Kun uusia hallituksen jäseniä aloittaa tehtävässään, Rauvanto toivoo heidänkin löytävän Kotitalon tiedon äärelle.

Rauvanto on ratkaissut asian selvittämällä järjestäytymiskokouksessa taloyhtiön halukkuuden tilata Kotitalo. Hän on lisännyt yhteystieto ja suostumus hallitustehtävään -lomakkeelle Kotitalo-kohdan, jonka raksittamalla Rauvanto hoitaa tilauksen tekemisen. Samalla lomakkeella Rauvanto kerää hallituksen jäsenen tilitiedot kokouspalkkion maksua varten.

Vastaava yhteystieto-lomake on kaikkien isännöitsijöiden vapaassa käytössä. Voit ladata lomakkeen täältä. Se löytyy myös Isännöintiliiton Mappi-jäsenpalvelusta.

– Kukaan ei ole kokenut tätä suosittelua tuputtamisena. Joskus puheenjohtaja ei halua tilausta, mutta jos muut haluavat lehden, sovimme, että paperilehti lähetetään vain muille hallituksen jäsenille, Rauvanto kertoo.

Kotitalon taloyhtiötilauksen vuosihinta on 159,50 euroa ja se sisältää paperilehden enintään viidelle hallituksen jäsenelle sekä taloyhtiökoodin, jolla koko taloyhtiön asukkaat pääsevät lukemaan kotitalolehti.fi:n sisältöjä.

Kotitalon esittelypaketti isännöitsijöille valmistuu syksyn aikana. Kysy lisää ja ilmoittaudu postituslistalle: piia.sandstrom@isannointiliitto.fi.

Porvoolaiselle isännöitsijälle Pia Rauvannolle on ollut työssään hyötyä siitä, että hänen asiakkaansa lukevat Kotitalo-lehteä. Hän selvittää taloyhtiön tilaushalukkuuden järjestäytymiskokouksessa.

Teksti: Kotitalo-media

Kuva: Teemu Tuuloskorpi

Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 3/2024.

Tämä palsta on osa Isännöintiliiton ja Kotitalolehden kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi tai janne.tiitta@isannointiliitto.fi.