Isännöinnin arjessa paloriskiasuntoihin törmätään usein – taustalla monesti tavaran hamstrausta

Palovaroittimia koskevan uuden lain voimaan astumisen myötä monet taloyhtiöt, isännöitsijät ja huolto ovat törmänneet palovaroittimiin liittyvien huoneistokäyntien kautta ilmi tulevaan ongelmaan, asukkaan liialliseen palokuormaan huoneistossa.

Taloyhtiöissä yksittäisten asuntojen paloriski liittyy yleensä huomattavaan tavarapaljouteen. Pahimmillaan tavaraa on huoneistossa lattiasta kattoon asti. Jos asunnossa esimerkiksi säilytetään paljon pahvilaatikoita, sanomalehtiä ja paljon sekalaista tavaraa, huoneiston palokuorma kasvaa. Palokuormalla tarkoitetaan asuntojen ja yleisten tilojen paloriskiä.

– Isännöinnissä paloriskiasuntoihin törmätään varsin usein. Kentältä saamamme palautteen perusteella useimmiten paloriskitapaukset liittyvät tavaran hamstraukseen. Isännöintiin ilmoituksen mahdollisesta liiallisesta tavaramäärästä tekee yleensä huolto asuntokäynnin yhteydessä tai huolestunut naapuri. Ajoittain tavaramäärä voi nousta missä tahansa asunnossa, mutta paloriskitapauksissa kyse on yleensä pitkään jatkuneesta ongelmasta, joka vain pahenee ja johon tarvitaan usein ulkopuolista apua, kertoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Sara Rintamo.

– Kun isännöinnissä ja taloyhtiössä on herännyt huoli mahdollisesta paloriskiasunnosta, voidaan paikalle pyytää palotarkastaja, joka voi tarvittaessa antaa asukkaalle kehotuksen poistaa liika palokuorma asunnosta määräaikaan mennessä. Joissain kunnissa on tarjolla myös asumisneuvontaa, josta voi saada apua, sanoo Rintamo.

Myös kuuma kesä saattaa johdattaa naapurin tavarapaljouden jäljille

Liiallinen tavarapaljous saattaa tulla esille myös niin, että varsinkin kuumana kesänä, asunnosta alkaa leijailla voimakas tuoksu rappukäytävään. Kun hajun alkuperää selvitellään, huomataan asunnon palokuorma ja siivottomuus.

– Tavaramäärän ollessa hallitsematon, joukossa saattaa olla myös roskapusseja, mistä alkaa syntymään kesäkuumalla hajuja, josta naapurit valittavat. Tällä tavoin voi tulla ilmi, että naapuri tarvitseekin apua hoitaakseen asioitaan ja pitääkseen asuntonsa turvallisena itselleen ja muille. Häiritsevien hajujen tapauksissa on hyvä olla yhteydessä isännöitsijään, sanoo Rintamo.

Tavarapaljouden perimmäisinä syinä voivat olla sairaus, elämäntilanne tai muu vastaava elämän haaste. Tämän vuoksi saattaakin olla paikallaan miettiä myös huoli-ilmoituksen tekemistä, jotta asukkaalle saadaan tarvittavaa apua.