Korona toi taloyhtiöihin digiloikan – Moni toivoo muutoksesta pysyvää

Taloyhtiöissä otettiin viime vuonna huima digiloikka. Isännöintiliiton digiselvitys paljastaa, että ainakin osa uusista toimintamalleista tuli jäädäkseen. Asumisenkin asioita haluttaisiin jo hoitaa kotisohvalta.

Viime keväänä monessa taloyhtiössä oltiin tiukan paikan edessä: Pidetäänkö yhtiökokous täysin uudella tavalla etäyhteyksien avulla vai odotetaanko epidemian laantumista, jotta voidaan kokoontua kasvokkain?

Korona ei antanut juurikaan vaihtoehtoja, joten monessa taloyhtiössä otettiin digiloikka, joka näkyi etenkin kokoustavoissa. Isännöintiliiton digiselvityksessä 85 % isännöitsijöistä kertoi, että korona lisäsi sähköisiä hallituksen kokouksia paljon tai erittäin paljon. Valtaosa uskoo, että hallitusten kokouksia hoidetaan etäyhteyksillä myös epidemian jälkeen.

73 % ilmoitti, että korona lisäsi etäyhteyksien käyttöä myös yhtiökokouksissa. Hieman yli puolet isännöitsijöistä uskoo, että mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä jää pysyväksi vaihtoehdoksi yhtiökokouksissa. Isännöintiliiton kehityspäällikkö Ira Tenhunen pitää tätä ymmärrettävänä.

– Jos yhtiökokouksessa käsitellään isoja asioita, joista halutaan keskustella yhdessä, voivat etäyhteydet tuntua epävarmalta. Toimivatko ne, entä osaavatko kaikki käyttää niitä? Loppupeleissä taloyhtiön hallitus päättää, miten yhtiökokous järjestetään, Tenhunen sanoo.

Lain mukaan myös fyysinen kokouspaikka on määriteltävä ja sinne on saatava tulla. Tenhunen kuitenkin rohkaisee myös etäyhteyksien pariin.

– Jäseniltämme kuulemamme palautteen perusteella etäyhteyksien avulla pidetyt kokoukset sujuivat pääosin oikein hyvin. Myös osallistujia on ollut enemmän, eli uusi kokoustapa on mahdollistanut osallistumisen aiempaa useammalle, Tenhunen sanoo.

Asukkaat arvostavat arkea helpottavia palveluja

Esimerkiksi pankkiasiointia hoidetaan luontevasti kotisohvalta, mutta asumisen sähköiset palvelut ovat vielä monelta osin kankeita tai jopa olemattomia.

Odotuksia on kuitenkin paljon. Asukkaista noin 65 % pitää sähköistä asiointia asumisen asioissa erittäin tärkeänä ja noin puolet on tyytymättömiä sen nykytilaan, selvitys paljastaa.

– Odotukset ovat kasvaneet parin viime vuoden aikana entisestään. Sähköiset palvelut helpottavat asumisen asioiden hoitamista ja esimerkiksi päätöksentekoon osallistumista, Tenhunen sanoo.

Hallitusten jäsenet pitävät tärkeinä esimerkiksi omia hallitussivuja, joilta voi seurata muun muassa ostolaskuja. Tavallisille asukkaille merkityksellisiä ovat arkea helpottavat palvelut, kuten sähköiset huoltoilmoitukset tai asukassivut, joilta voi lukea taloyhtiön tiedotteita ja ohjeita.

– Suomalaisissa taloyhtiöissä on aktiivisia hallituksia, joita kiinnostaa asioiden hoitaminen ja seuraaminen. Asukkaille tärkeitä ovat palvelut, jotka ovat saatavilla kellon ympäri eivätkä toimistoaikaan tietystä puhelinnumerosta, Tenhunen summaa.

Isännöintiliiton kyselyyn vastasi 295 isännöitsijää ja 98 asukasta eri puolilta Suomea.

Tutustu selvityksen tuloksiin:
Raportti isännöitsijöiden vastauksista
Raportti osakkaiden ja asukkaiden vastauksista

Lisätietoja

Ira Tenhunen
kehityspäällikkö, Isännöintiliitto
040 578 5640
ira.tenhunen@isannointiliitto.fi

Uutishuoneeseen