Taloyhtiöt eivät toimi tyhjiössä- Isännöintiliiton Putkiremonttibarometri kertoo karua kieltään väestöä menettävistä alueista

Alueellinen väestönkehitys heijastuu taloyhtiöiden mahdollisuuksiin toteuttaa ja rahoittaa putkiremonttejaan, osoittaa Isännöintiliiton Putkiremonttibarometri 2024.

Isännöintiliiton vuosittain toteuttaman Putkiremonttibarometrin tuloksissa korostuvat väestöään menettävillä alueilla sijaitsevien taloyhtiöiden talous- ja rahoitusvaikeudet. Yhä suurempi osa Suomen taloyhtiöistä ei pysty toteuttamaan putkiremonttia taloudellisista syistä. 18 prosenttia isännöintialan ammattilaisista raportoi, että heidän hallinnoimissaan taloyhtiöissä on jo jäänyt putkiremontteja toteutumatta rahoitusvaikeuksien takia. Osuus on kaksinkertaistunut viime vuoden 9 prosentista ja on suurempi kuin yhdessäkään aiemmassa mittauksessa. Ongelma korostuu väestöään menettävillä alueilla. Niillä toimivista isännöintialan ammattilaisista osuus on peräti 35 prosenttia vastaajista.

– Taloyhtiöt eivät toimi tyhjiössä, eivätkä ne ole immuuneja väestörakenteen muutokselle. Se, kasvaako vai väheneekö väestö tietyllä alueella, vaikuttaa merkittävästi siihen, minkälaiset mahdollisuudet siellä sijaitsevilla taloyhtiöillä on toteuttaa korjaushankkeita. Vähenevän väestön alueilla asuntojen kysyntä on usein heikkoa, mikä luonnollisesti heijastuu niiden arvostustasoon ja sen myötä myös vakuusarvoon. Mitä alhaisemmaksi pankki määrittelee taloyhtiön vakuusarvon, sitä vähemmän sen on mahdollista myöntää sille lainaa. Jos taloyhtiön ei ole mahdollista saada riittävästi rahoitusta kasaan toteuttaakseen tarvittavia korjaustoimenpiteitä, kasvaa kyseisen taloyhtiön korjausvelka, mikä entisestään heikentää yhtiön mahdollisuuksia saada pankilta rahoitusta, toteaa Isännöintiliiton tietoasiantuntija Olli Rekonen.

Niissäkin tapauksissa, joissa hanke on saatu toteutettua, rahoituksen saaminen ei tutkimustulosten perusteella aina ole ollut itsestäänselvyys. Väestöään menettävillä alueilla peräti 51 prosenttia putkiremonttihankkeista on saanut rahoitustarjouksen ainoastaan yhdeltä pankilta, vaikka rahoitusta on näissä hankkeissa haettu keskimäärin kolmelta pankilta. Kasvavilla alueilla vastaava osuus on 17 prosenttia. Väestöön menettävillä alueilla 22 prosentissa hankkeita on myös jouduttu tekemään lisäselvityksiä rahoituksen hakemisen jälkeen rahoituksen saamiseksi, kun kasvavilla alueilla osuus on vain 9 prosenttia.

Taantuvilla alueilla tehdään suppeampia remontteja

13 prosentissa putkiremontteja joudutaan rahoituksen saatavuudesta johtuvista syistä tekemään myös pienempi ja kustannuksiltaan alhaisempi remontti kuin alun perin oli suunniteltu. Osuus on kasvanut viime vuoden 8 prosentista. Tämäkin on korostuneesti väestöään menettävien alueiden ongelma. Niillä sijaitsevien taloyhtiöiden putkiremonttien osalta osuus on 18 prosenttia. Tämä on johtanut muun muassa siihen, että energiatehokkuustoimia yhdistetään putkiremonttihankkeisiin taantuvilla alueilla huomattavasti vähemmän kuin kasvavilla paikkakunnilla.

– Putkiremontin yhteydessä voi usein olla hyvä sauma samalla esimerkiksi parantaa ilmanvaihtoa, kehittää kiinteistöautomaatiota tai uudistaa lämmitysjärjestelmä. Nämä ovat toimia, joilla voidaan pienentää taloyhtiön hoitokuluja pidemmällä aikavälillä. Kun monet taloyhtiöt erityisesti kasvavilla alueilla modernisoituvat, jäävät rahoitusvaikeuksien ja väestökadon kanssa kamppailevat syrjäisempien seutujen taloyhtiöt tästä kehityksestä paitsi, Rekonen pohtii.

Kyselyyn vastasi yhteensä 194 isännöinnin ammattilaista, joista 121 raportoi myös tiedot viimeisimmästä putkiremontistaan. Kaikkiaan kyselyyn vastanneet hallinnoivat 4 000 taloyhtiötä.

Vastaajista 24 % toimii pelkästään väestöään menettävissä kunnissa. Näitä vastaajia tarkastellaan osassa analyysejä omana vastaajaryhmänään, jotta päästään tarkemmin kiinni taloyhtiöiden tilanteeseen taantuvilla alueilla. Väestöään menettäviksi kunniksi on määritelty kunnat, joiden väestönlisäys on Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2022 ollut negatiivinen. Väestönlisäys on luonnollisen väestönlisäyksen, kuntien välisen nettomuuton ja nettomaahanmuuton summa.

Raportoiduista remonteista 38 % toteutettiin väestöään menettävissä kunnissa ja 62 % kasvavissa kunnissa.

Tutustu Putkiremonttibarometrin tuloksiin >>

Kuva: Adobe Stock