Mitä isännöinti tekee

Isännöinti huolehtii taloyhtiön hallinnosta, taloudesta ja kiinteistön ylläpidosta yhdessä taloyhtiön hallituksen kanssa.

Isännöinti toimii taloyhtiön hallituksen tukena taloyhtiön johtamisessa ja auttaa suunnittelemaan taloyhtiön tulevaisuutta pitkälle eteenpäin. Yhdessä taloyhtiön hallituksen kanssa isännöinti seuraa taloyhtiön taloutta ja tekee tarvittavia toimenpiteitä, jotta talous pysyy vakaalla pohjalla. Lisäksi isännöinti huolehtii siitä, että tarvittavat korjaushankkeet tulee tehtyä oikea-aikaisesti ja kiinteistön arvo säilyy.

Isännöinti on taloyhtiön hallituksen apuna myös taloyhtiön arjen sujumisessa. Isännöinti luo taloyhtiön hallitukselle ja asukkaille selkänojan, joka tekee taloyhtiössä asumisesta sujuvaa ja turvallista. Isännöinti pitää huolta esimerkiksi taloyhtiön laskujen maksusta, huoltotöiden tilaamisesta sekä isännöitsijäntodistuksen tietojen ajanmukaisuudesta.

Osa isännöinnin tehtävistä ovat asunto-osakeyhtiölain määräämiä tehtäviä: kuten yhtiön hallinnon hoitamiseen, taloudenhoitoon ja kiinteistön ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Lisäksi taloyhtiöt voivat sopia isännöinnin kanssa erilaisista lisäpalveluista.

• Hallinnollisiin tehtäviin kuuluvat asukkaille ja osakkaille suunnattu asiakaspalvelu, yhteistyö taloyhtiöiden hallitusten kanssa, yhtiökokoukset, viestintä päivittäisissä asioissa, palveluiden hankinta ja sopimusten valvonta, johtaminen, viranomaisyhteistyö ja muut hallinnon tehtävät.
  • Talouteen kuuluvat talous- ja toiminnansuunnittelu, talousarvion laadinta ja seuranta, rahaliikenne, vastikeseuranta, perintä, kirjanpito, verotus sekä tilinpäätös.
  • Kiinteistön ylläpitoon kuuluvat elinkaaren hallinta ja suunnitelmallinen kiinteistönpito, hankkeiden läpivienti ja osakkaiden remontit.

Isännöinnin rooli kasvaa tulevaisuudessa

Isännöinnin merkitys kasvaa entisestään. Tähän vaikuttaa muun muassa asuinrakennuskannan vanheneminen ja vauhdilla kasvava peruskorjaustarve. Hallintoon, talouteen ja kiinteistön ylläpitoon liittyviä tehtäviä on monissa taloyhtiöissä yhä enemmän.

Myös asiakaskokemus tulee tärkeämmäksi, kun osakkaat ja asukkaat haluavat isännöinniltä uusia palveluita. Vaikka isännöinti ei itse tuottaisi kaikkia lisäpalveluita, se saattaa esimerkiksi välittää niitä taloyhtiöille.

Tulevaisuuden isännöinti onkin todennäköisesti entistä enemmän asiakaspalvelua, viestintää ja talouden asiantuntemusta. Lisääntyvän digitaalisuuden myötä isännöinnissä vaadittava osaaminen myös uudistuu monella tavalla.