Suunnitteilla muutoksia yhtiöjärjestykseen? Lue tämä

Jatkossa huoneistoselitelmää koskevia muutoksia suunniteltaessa on jo etukäteen otettava huomioon muuttuneet huoneistotietolain säännökset.

Loppuvuodesta 2024 hyväksytty Valtioneuvoston asetus on tuonut mukanaan muutoksia huoneistoselitelmää koskevien yhtiöjärjestysmuutosten rekisteröimiseen. Muutos on tullut voimaan 15.1.2025 alkaen.

Huoneistotietolain säännökset edellyttävät jatkossa, että

  • omistajalla on oltava sähköinen omistajamerkintä ennen sitä yhtiökokousta, jossa yhtiöjärjestyksen muutoksesta päätetään ja
  • ennen yhtiökokousta on hankittava lain edellyttämät suostumukset osakehuoneistorekisteriin kirjatuilta oikeudenhaltijoilta, joiden oikeuksiin yhtiöjärjestysmuutos liittyy.

Edellytykset huoneistoselitelmän muutosten rekisteröimiselle

  1. Sähköinen omistajamerkintä

Jos osakeryhmästä on edelleen paperinen osakekirja, on osakkaan haettava Maanmittauslaitokselta omistuksensa kirjaamista osakehuoneistorekisteriin (laki huoneistotietojärjestelmästä 8a§). Kirjaamishakemuksen on oltava ratkaistu ennen kuin yhtiökokouksessa voidaan käsitellä huoneiston muutosta.

  1. Suostumukset

Suostumukset osakeryhmän muutokseen on hankittava kaikilta osakehuoneistorekisteriin kirjatuilta oikeudenhaltijoilta, joiden oikeuksia yhtiöjärjestysmuutos koskee (asunto-osakeyhtiölaki 6:22.5).

Osakkeenomistajan lisäksi tällaisia oikeudenhaltijoita ovat esimerkiksi pantinsaajat, jos osakeryhmään kohdistuu panttaus. Jos kyseessä on osakkaan aloitteesta tapahtuva muutos, osakas vastaa suostumusten hankkimisesta. Taloyhtiön on kuitenkin varmistettava, että tarvittavat suostumukset on saatu (MML:n lomakkeet suostumuksia varten)

Mitä yhtiöjärjestyksen muutoksia uudet velvoitteet koskevat?

Velvoitteet sähköisestä omistajamerkinnästä ja suostumusten hankkimisesta koskevat sellaisia huoneistoselitelmän muutoksia, joissa muutetaan osakehuoneistoja tai osakeryhmiä koskevia tietoja. Käytännössä yleisimmät muutostilanteet ovat huoneistojen jakaminen, yhdistäminen tai käyttötarkoituksen muutos.

Velvoitteita ei sovelleta, jos huoneistoselitelmän muutos koskee ainoastaan huoneiston pinta-alan tarkistusmittausta, osakehuoneiston huoneiden lukumäärän muuttamista tai jos kyseessä on purkava uusrakentaminen.

Uusille tai muutetuille osakeryhmille haettava omistuksen rekisteröintiä

Yhtiöjärjestyksen muutoksilla, jotka muuttavat kaupparekisterissä voimassa olevia osakeryhmiä, voi olla vaikutuksia myös huoneistotietojärjestelmässä jo oleviin osakeryhmiin. Osakeryhmät muuttuvat esimerkiksi osakkeiden numerointia muutettaessa sekä huoneistojen yhdistämis- tai jakamistilanteissa.

Kun muutoksia osakeryhmiin tulee, edellyttää tilanne myös huoneistotietojärjestelmän tietojen saattamista ajan tasalle. Omistuksen rekisteröintiä on haettava muutoksessa syntyneille kokonaan uusille tai vanhojen osakeryhmien sijaan tulleille osakeryhmille.

Taloyhtiön on ilmoitettava osakeannilla, sulautumisessa ja jakautumisessa muodostuneiden osakeryhmien omistajat Maanmittauslaitokselle, sekä panttaukset ja rajoitukset syntyneisiin osakeryhmiin.

Osakkeenomistaja hakee omistuksen, panttauksen ja rajoituksen rekisteröimistä muuttuneeseen osakeryhmään, kun kyseessä on muu kuin edellä mainittu yhtiöjärjestyksen muutos tai purkava uusrakentaminen. Osakkeenomistaja voi hakea rekisteröimistä taloyhtiön antaman selvityksen, kuten esimerkiksi yhtiökokouksen pöytäkirjan perusteella.

Mistä saan lisätietoja yhtiöjärjestysmuutosten rekisteröimisestä?

Lisätietoja menettelystä yhtiöjärjestysten muuttamisessa saa Maanmittauslaitoksen ja PRH:n verkkosivuilta.

Teksti: Jenni Valkama