Yhteistyö ja hankkeet

Isännöintiliitto osallistuu isännöintialan edustajana työryhmiin, hankkeisiin ja järjestöihin. Niissä tuotetaan tietoa päättäjille sekä ohjeistuksia ja suosituksia eri toimijoille.

Isännöintiliitto tekee aktiivista yhteistyötä erilaisissa kehittämistyöryhmissä ja -hankkeissa yritysten, ministeriöiden ja järjestöjen kanssa. Tuloksena syntyy tietoa yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Yhteistyöllä tuotetaan myös ohjeita, suosituksia ja työkaluja, joilla edistetään hyvää ja kestävää asumista. Isännöintiliitto edistää hankkeissa myös sitä, että isännöinnin toimintaedellytykset otetaan huomioon.

Hallituksen jäsenyydet

Isännöintiliiton edustaja on hallituksen jäsenenä seuraavissa yhteisöissä:

Työryhmät ja yhteistyöfoorumit

Isännöintiliiton edustaja on mukana muun muassa seuraavissa yhteistyöryhmissä ja hankkeissa:

• KIRA-foorumi kokoaa yhteen kiinteistö- ja rakentamisalan keskeiset toimijat ja tiivistää niiden yhteistyötä. Foorumi järjestää esimerkiksi KIRA-Akatemian ja vuosittaisen KIRA-foorumi-tapahtuman. KIRA-foorumin alainen KIRA-kasvuohjelmaetsii kiinteistö- ja rakentamisalan kestävää kasvua. Isännöintiliitto on mukana KIRA-AI:n ohjausryhmässä, joka pyrkii edistämään tekoälyn hyödyntämistä KIRA-alalla.
  • Huoneistotietojärjestelmän viestintäyhteistyö: Isännöintiliitto tekee viestintäyhteistyötä Maanmittauslaitoksen, Kiinteistöliiton ja PRH:n kanssa. Isännöintiliitto on myös MML:n digifoorumin jäsen. Katso myös: Huoneistotietojärjestelmä.
  • Valtiovarainministeriön Raksu-ryhmä eli rakennusalan suhdanneryhmä arvioi talon-, infrastruktuurin- ja korjausrakentamisen suhdanteiden kehitystä.
  • Kuluttajariitalautakunta: Isännöintiliiton edustajat ovat mukana useissa Kuluttajariitalautakunnan kokoonpanoissa päättämässä asuntokauppaan liittyvien riitojen ratkaisuista ja varmistavat, että isännöinnin rooli otetaan niissä oikein huomioon.
  • Talotekniikan viestintäfoorumi:Motivan koordinoima verkosto, joka viestii lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmien energiatehokkuuden parantamisesta. Neuvonnan kautta edistetään rakennusten energiatehokkuusdirektiivin velvoitteita. Isännöintiliiton lisäksi mukana on laaja joukko muita toimijoita. Tavoitteena on, että rakennuksissa osattaisiin hyödyntää paremmin nykyisten järjestelmien mahdollistamia energiansäästökeinoja.  Tarkoituksena on luoda asiantuntijaverkosto ja tuottaa tarvittavaa tietoa ja koulutusaineistoja kiinteistöjen omistajille sekä niiden käytöstä ja ylläpidosta vastaaville tahoille.
  • Kiinteistömessujen kehitys- ja ohjelmatyöryhmät: Isännöintiliitto on Kiinteistömessujen toimeksiantaja yhdessä Kiinteistöliiton kanssa ja kehittää tapahtumaa sisältöineen yhteistyöryhmissä.
  • Rakennustietosäätiön päätoimikunta ohjaa Rakennustiedon tiedontuotantoa sisällöllisesti.
  • Rakennustietosäätiön KiinteistöRYL valvova toimikuntapäivittää KiinteistöRYL-ohjeistuksia ja lukuja.
  • Rakennetun ympäristön tiedon yhteentoimivuuden yhteistyöryhmän tehtävä on lisätä osaamista sekä tunnistaa tiedon yhteentoimivuuteen liittyvät lainsäädännön kehitystarpeet.
  • ROTI -paneeli
  • Vahinkoalan auktorisointiryhmä VAR